Eilandhoppen – Koh Mak

De boot vanuit Koh Chang maakt eerst een stop bij Koh Wai om een aantal dagjesmensen af te zetten. Waarschijnlijk gaan ze net als de mensen die al aanwezig zijn lekker een dagdeel snorkelen. Het water is hier namelijk superhelder. Vanuit de boot zie je de vissen zo zwemmen. En we pikken nog iemand op die doorgaat naar Koh Kood, ons laatste eiland.

En dan zijn we weer onderweg naar Koh Mak. Na een uurtje varen worden we afgezet op de pier van Koh Mak. Toen we de tickets voor de boot kochten werd er gezegd dat we dicht bij ons resort afgezet zouden worden, maar we zitten nu helemaal aan de andere kant van het eiland. Nu is Koh Mak niet zo heel groot in vergelijking met Koh Chang en Koh Kood, maar toch te ver om te gaan lopen. Gelukkig loop je vanaf de pier recht op de tourist information af. We geven de naam van ons resort en er wordt een taxi gebeld. We gebruiken de wachttijd om de kaart van het eiland te bestuderen, zodat we weten waar alle mooie plekjes zijn.

Koh Mak, kaart, eiland, Backpackjunkies

Koh Mak heeft een oppervlakte van 16km2. Er wonen ongeveer 800 inwoners en je vindt er onder andere een tempel, basisschool, drie vissersdorpjes en een markt. Er zijn een beperkt aantal resorts en er mogen niet meer bijgebouwd worden. Dit zorgt mede voor het kleinschalige karakter van dit eiland. Daarom is Koh Mak echt een pareltje voor je zon-, zee- en strandvakantie.

Op ontdekkingstocht

We worden opgepikt door de ondertussen welbekende songtaew. En dan begint de tocht over het eiland. De wegen bestaan hier uit betonnen platen met af en toe een stuk zandweg. We zien heel veel groen en heel weinig mensen, lokaal of toerist. Dit is wel het beeld dat we hadden van deze eilanden, een plek om heerlijk tot rust te komen. Hier en daar zit een plukje met wat huisjes en restaurantjes. Op dit eiland mogen (naast de taxi’s) verder geen auto’s komen, dus het enige verkeer wat we tegenkomen zijn wat fietsers, scootertjes en motoren. Hoe dichter we bij het resort komen, hoe jungle-achtiger het eiland wordt. Na ongeveer een kwartier komen we aan bij het resort, en dat is dus de tijd die je nodig hebt om van de ene kant van het eiland naar de andere te komen.

Het resort waar we verblijven is niet zo heel groot, er zijn in totaal 7 bungalows. Er is een klein strand, maar er liggen voornamelijk stenen, en dat loopt niet zo lekker het water in. Gelukkig zijn er op het eiland genoeg andere stranden. We regelen direct maar weer een scooter, want anders moeten we wel heel veel gaan lopen. En zeker in het donker, door de jungle, wie weet wat je tegenkomt. We hebben een simpele bungalow die helaas geen warm water heeft, dat is even een kleine tegenvaller. En omdat het vol in de zon staat is het binnen niet te harden. Dus gaan we maar even bij het restaurantje zitten, eten we even wat en maken we een plan de campagne voor de komende dagen.

Snorkelen

We hebben vanaf de boot al gezien dat het water hier veel helderder is dan bij Koh Chang. En dus is het hoog tijd om onze snorkelsetjes uit te proberen. We hebben een aantal plekken rondom het eiland gevonden die de moeite waard schijnen te zijn. Met een tas vol strandspul stappen we op het scootertje en rijden we richting het eerste punt. Bij het Coco Cape resort is een pier en als je daar het water in gaat zie je direct allerlei vissen zwemmen. Als je iets verder het water in gaat zie je ook koraal en veel zee-egels. Het is een prachtige plek om te snorkelen en een goed begin van de dag.

Koh Mak, helder water, Backpackjunkies

De volgende stop is het strand bij Monkey Resort. Deze plek valt helaas een beetje tegen, want er zijn best veel zee-egels aanwezig en het water is hier nog niet zo heel diep. We hebben niet echt zin om gestoken te worden door zo’n beest en verder zien we ook niet zo heel veel vissen of koraal. Dus gaan we snel weer op pad naar de volgende plek. Gelukkig kunnen we hier zonder problemen verder het water in. Hier zien we weer heel veel groen onder water, veel planten die door het water bewegen en soms best spookachtig overkomen. Ook veel schelpen die nog dichtzitten en die af en toe even opengaan.

We zijn nu al bijna een halve dag op pad en we beginnen wat rood te zien. Dus gaan we terug naar ons resort. Waar al snel blijkt dat de schade iets groter is dan gedacht. We zijn verbrand, en goed ook. En morgen moeten we ook nog een hele dag snorkelen, komt dat wel goed? Kenji pakt het scootertje en gaat maar eens even informeren in het stadje. Hij komt terug met een hele zooi aan tubes en de mededeling dat we morgen gewoon mee kunnen, als we al dit spul goed gaan smeren en een t-shirt aan doen. En dan blijkt dat zelfs zo iets als geen warm water een zegen kan zijn, die koude douche voelt echt zo fijn aan op onze verbrande huidjes!

No troubles, only bubbles

De volgende ochtend rond 8 uur worden we opgepikt door de auto van BB Divers Koh Mak. We hebben ons goed ingesmeerd en hebben allebei een t-shirt aangetrokken die de verbrande huid bedekt. Onderweg naar de locatie van BB Divers maken we nog twee stops om twee andere stellen op te pikken die ook gaan snorkelen. Uiteindelijk zijn we met een groepje van 10 man, waarvan 8 gaan snorkelen en 2 gaan duiken. We hebben dan ook 2 instructeurs mee (1 voor de duikers, 1 voor de snorkelaars) en een jongen die de boot bestuurd. Als we al het benodigde papierwerk hebben ingevuld en flippers hebben uitgezocht mogen we de boot op. We gaan vandaag op drie verschillende plekken snorkelen en stoppen op een eiland om te lunchen. Maar eerst een stukje varen naar het Koh Chang National Marine Park.

Na een minuut of twintig zien we een eiland met daar omheen een afbakening met boeien en touwen ertussen. De boot gooit het anker er uit, hier gaan we snorkelen. Het gebied is afgebakend zodat je hier veilig kan snorkelen, boten mogen er niet in. En dus trekken we de flippers aan, doen we de snorkels op en gaan we een rondje om het eiland zwemmen. Dit is wel wat anders dan het snorkelen wat we gisteren hebben gedaan. Wat een hoop vissen, koraal en ander prachtige zeeverschijnselen. Ook bijzonder om te merken dat er warmte- en koudestromingen in het water zijn. We vermaken ons opperbest en gebruiken de drie kwartier die we hebben zo goed mogelijk. Tegen de tijd dat we bijna weg gaan leggen er andere boten aan. We zijn dus precies op tijd aangekomen en gaan ook weer op tijd weg.

De volgende stop is het eiland waar we ook gaan lunchen. Ook hier is er weer een gebied afgezet rondom een eiland. We trekken de hele set weer aan en gaan eerst een stukje zwemmen. Prachtig om al die verschillende soorten vissen te zien. Zo heb je groepen met heel veel kleine visjes die allemaal dezelfde kant op gaan. Maar er zijn ook individuele vissen die lekker eten van het koraal. We hebben in de gaten dat de vissen met ons mee zwemmen als we even een stukje flipperen, dat is echt een heel grappig gezicht. Als we uit gesnorkeld zijn hebben we ook wel trek en gaan we lekker eten. Er is een bakje rijst voor iedereen met daarbij allerlei bijgerechten, kip, groentes, curry. Verder is er vers fruit, ananas en watermeloen. En als toetje lekkere koekjes. Ondertussen loopt het eiland aardig vol en de boten die aanleggen worden steeds groter. Er komen hele groepen chinezen uit in zwemvesten. Onze begeleider vindt het hoog tijd om door te gaan en daar zijn we het wel mee eens.

De laatste stop voor vandaag lijkt op het eerste gezicht op de eerste stop. Maar als we goed kijken zien we inderdaad dat het toch weer een ander eilandje is. We maken ons weer klaar om te snorkelen en duiken het water weer in. Ook hier zien we weer veel vissen, wat is de onderwaterwereld toch mooi. En wat zijn we blij dat we zelf kunnen zwemmen. We zien een groep chinezen die met een aantal begeleiders op pad zijn, allemaal een zwemvest aan en vasthoudend aan een soort zwemplankje die de begeleider vast heeft. Dat is toch niet hetzelfde. Het wordt ook hier al drukker en we hebben voor één dag genoeg visjes gezien. Op de boot wachten we op de rest. Als ook de duikers weer aan boord zijn gaan we terug naar Koh Mak. We hebben een toptijd gehad, een echte aanrader deze snorkeltrip met BB Divers.

Impressies van dit paradijs

Op dit eiland staan ontzettend veel bomen, sommige stukken zijn puur natuur, terwijl andere stukken lijken te zijn aangelegd. Wat dit vermoeden versterkt is het feit dat er op alle bomen een zwart bakje hangt onder een stuk schors wat verwijderd is. Even googelen leert ons al snel dat de bomen onderdeel zijn van de rubberplantages. Dit is naast de visvangst één van de belangrijkste bronnen van inkomen voor de bewoners van het eiland.

Koh Mak, rubberplantage, Backpackjunkies

Koh Mak is een klein eiland waardoor ze toch wel op zichzelf zijn aangewezen. Tijdens onze eerste rit naar het resort toe kwamen we langs de afvalverwerkingsplaats. Maar hier wordt ook veel gerecycled en dan voornamelijk plastic flessen. Verschillende keren kwamen we mannetjes op volgeladen scootertjes tegen. Nu zijn ze hier in Azië sowieso heel inventief met veel spullen meenemen op scooters, maar dit hadden we nog niet eerder gezien. Op de foto zitten er trouwens twee mannen verstopt onder al dat plastic, de ene rijdt en de ander houdt de flessen vast.

Dat we hier echt midden in de jungle zitten is overdag natuurlijk goed te zien, maar de meeste beesten komen ’s avonds pas in actie. Terwijl we op ons gemakje terug rijden naar ons resort en we in een gesprek verwikkeld zijn, roept Kenji ineens “Schorpioen!”. Aan de rand van de weg zag hij een zwarte schorpioen die waarschijnlijk net wilde oversteken. We hebben het nagevraagd en volgens onze duikinstructeur zijn ze er wel, maar is dit niet de soort waar je dood van gaat. Hij kent namelijk niemand die is doodgegaan aan zo’n beet op dit eiland. Heel geruststellend.

Tijdens een andere ritje op weg naar het restaurant kiezen we voor een weg zonder straatverlichting. Natuurlijk heeft de scooter wel groot licht en die staat ook aan. Het voorkomt alleen niet dat we ergens overheen rijden, en laat dat ergens nou een kikker zijn…

Doe mij dan toch maar deze lieve puppy die we hebben gespot bij het desbetreffende restaurant waar we naar toe gingen. Er waren ook twee grotere honden aanwezig die eerst lief aan het spelen waren. Maar toen het er iets te wild aan toe ging werd dit kleintje bang en rende snel het restaurant neer. Om vervolgens aan mijn voeten te gaan liggen en niet meer weg te gaan. Ik wilde hem wel meenemen, maar dat mocht niet van Kenji :(.
Koh Mak, puppy, Backpackjunkies

Op naar Koh Kood

Aan alle mooie dingen komt een einde, zo ook aan ons bezoek aan Koh Mak. Na 5 dagen op dit prachtige eiland is het nu tijd om door te gaan naar het laatste eiland, Koh Kood. Als twee rode kreeftjes verlaten we dit paradijs. Benieuwd wat Koh Kood ons gaat brengen!