Waar zijn wij (geweest)?

Als je begint met het dromen over een wereldreis ligt de wereld aan je voeten. Het uitzoeken van een route kan nog een hele klus zijn. Wij hebben een wereldkaart in de woonkamer gehangen en met stickertjes kwamen er steeds meer landen bij die we echt wilden zien. Met het oog op het budget moet je toch een keuze maken en lang niet alle landen zijn even makkelijk te combineren.

Ons begin was al snel duidelijk, de Transmongolië Express van Moskou via Mongolië naar Beijing. Daar hield de planning op. Vanuit Beijing zijn we op de bonnefooi op pad. Een aantal dagen van tevoren bekijken we waar we heen willen en hoe we daar kunnen komen. Toch is er min of meer een logische route ontstaan:

Rusland

3 september 2016 t/m 13 september 2016

Vanuit Amsterdam vertrokken we per vliegtuig naar Moskou, waar de Transmongolië Express voor ons zou beginnen. Natuurlijk hebben we enkele dagen uitgetrokken om deze wereldstad te bewonderen. Vier dagen in de trein bracht ons naar Irkutsk, een mooi uitgangspunt om richting het Baikalmeer te gaan. Helaas hadden wij daar niet genoeg tijd voor.

Mongolië

13 september 2016 t/m 17 september 2016

De trein bracht ons naar Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië. Hier overnachtten we een aantal dagen in een yurt inTerelj National Park. Een unieke ervaring die je niet wilt missen! Heb je meer tijd, ga dan ook zeker richting de Gobi woestijn.

China (2mnd)

17 september 2016 t/m 12 november 2016

Onze eerste stop in China was Datong, wat bij ons wel even een cultuurshock veroorzaakte.  Niemand sprak Engels, we konden nergens pinnen en ons hotel was echt heel slecht. Daar sta je dan met je dikke backpacks na twee weken treinen in een land wat je niet kent. In Beijing kwamen we een beetje tot rust en namen we de tijd om deze stad te verkennen. Via Pingyao reisden we door naar Xi’an waar we de Golden Week uitzaten. Het bezoek aan het Terracotta leger is nog steeds één van de hoogtepunten van onze reis.

We reisden verder naar Lanzhou en Zhangye, minder bekende stops in China. Maar de regenboogbergen zijn heel indrukwekkend en zeker een bezoek waard. Daarna was het tijd voor de panda’s, dé hoofdreden waarom iedereen afreist naar Chengdu. Na dit geknuffel was het hoog tijd voor wat actie en dus gingen we verder naar Lijiang. Niet alleen een authentiek leuk stadje, maar de uitvalsbasis voor de hike door Tiger Leaping Gorge. We maakten nog een korte stop in Dali en Kunming op weg naar Shanghai in verband met goedkope vliegtickets.

Shanghai was onze laatste stop in Mainland China, ook wel ‘easy China’ genoemd. Deze stad heeft veel meer Westerse invloeden, waardoor het een goed begin van je reis door China kan zijn. Als laatste bezochten we Hong Kong, wat vaak gezien wordt als onderdeel van China. In onze beleving is het echter een compleet andere wereld en niet vergelijkbaar met China.

Vietnam (6 wkn)

12 november 2016 t/m 21 december 2016

Onze eerste kennismaking met Vietnam was in Hanoi. We moesten even wennen aan de drukte en de herrie en de scootertjes die overal om je heen schieten. Maar na een foodtour waren we al snel onder de indruk van dit land. In verband met wat nodige rust kozen we ervoor eerst naar beneden af te reizen. We verbleven ruim twee weken in Mui Ne. Van hieruit pakten we de trein naar Ho Chi Minh City, een stad met veel geschiedenis. Helaas was het weer ondertussen zo verslechterd dat we de rest van Vietnam voor een andere keer bewaren. We willen nog heel graag naar Sapa, Halong Bay en Hoi An.

Thailand (2mnd)

21 december 2016 t/m 15 februari 2017

Na een aantal dagen in Bangkok waren we aardig gewend aan Thailand. We pakten de bus naar Kanchanaburi voor een duik in de geschiedenis. Oud en nieuw brachten we door in Ayutthaya waar we de mooiste tempels hebben gezien. Het deed ons denken aan de beelden die we kennen van Angkor Wat.

Via Bangkok vlogen we verder naar Chiang Mai, waar we een kookles volgden en de mogelijkheden voor de Mae Hong Son Loop uitzochten. In 10 dagen reden we de Mae Hong Son Loop op de motor, één van de beste ervaringen van onze wereldreis! We stopten in Mae  Chaem, Mae Sarian, Mae Hong Son, Pai en Mae Rim. Na een aantal dagen bijkomen in Chiang Mai vlogen we terug naar Bangkok.

We wilden graag naar de eilanden, maar het weer gooide wat roet in onze oorspronkelijke plannen. Op aanraden van wat locals reisden we af naar Trat om de oversteek te maken naar Koh Chang, Koh Mak en Koh Kood. Een goede beslissing, want we hadden prachtig weer en wat kun je hier mooi snorkelen! We reisden terug naar Bangkok om Thailand weer te verlaten.

Singapore (1 dag)

15 februari 2017 t/m 16 februari 2017

Een korte stop in Singapore, we bleven hier slechts 24 uur voordat we door vlogen naar Kuala Lumpur, Maleisië. Singapore is in vergelijking met de rest van Azië een dure stad!

Maleisië (2 wkn)

16 februari 2017 t/m 3 maart 2017

Sri Lanka (3 wkn)

3 maart 2017 t/m 26 maart 2017

Een korte stop in Maleisië in verband met goedkope tickets naar Sri Lanka, de volgende stop op onze lijst. Vanuit Kuala Lumpur vlogen we naar Colombo, maar overnachtten in Negombo. Een aanrader, want Colombo is niet heel bijzonder en redelijk chaotisch. Vanuit Negombo pakten we de bus naar Colombo om op de trein te stappen naar Kandy. Een prima uitvalsplek om af te reizen naar Sigiryia om Pindurangala Rock te beklimmen en Mihintale te bezoeken.

Eenmaal terug in Kandy gingen we met een chauffeur door naar Haputale. De trein was helaas volgeboekt, maar als je de kans hebt is dit echt een aanrader! Wij legden het laatste stukje wel per trein af naar Ella. Dit is echt een leuk backpackers stadje. Met de bus gingen we verder naar Udawalawe voor de olifantensafari. En toen was onze tijd in Sri Lanka alweer voorbij.

Maleisië (3mnd)

27 maart 2017 t/m 20 juni 2017

Terug naar Kuala Lumpur om Maleisië echt te gaan verkennen. Met de bus daalden we af naar Melakka waar je veel Nederlandse geschiedenis vindt. We wilden graag naar Legoland en dus gingen we naar Johor Bahru, op de grens met Singapore. Omdat Maleisië hier wel een beetje ophoud stapten we in het vliegtuig richting Borneo.

Onze eerste stop op Borneo was Kuching, ook wel kattenparadijs genoemd. We maakten van hier uit een hike in Kubah National Park. In verband met de lange afstanden stapten we weer in het vliegtuig naar Miri, onze uitvalsbasis om naar Mulu National Park te gaan. Trek minimaal 3 volle dagen uit voor de park, het is echt de moeite waard! We vlogen door naar Kota Kinabalu voor een riviercruise waarbij we neusapen en vuurvliegjes hebben gezien. De laatste stop op Borneo was Sandakan, om de orang-oetans in Sepilok te bezoeken.

Terug naar het schiereiland voor een roadtrip van een maand. In Cameron Highland konden we eindelijk na al die tijd weer eens zeggen dat we het koud hadden! We bleven één nacht in Ipoh om deze stad vol geschiedenis te verkennen. Daarna was het tijd voor een aantal dagen zon, zee en strand op Penang eiland. De oversteek naar de oostkust liet echt een hele andere kant van Maleisië zien. Vanuit Kota Bharu daalden we af naar Kuala Besut voor een dagtrip naar de Perhentian eilanden. In Kuala Terengganu zagen we naast de vele street art ook veel moskeeën. Hoewel we nog nooit van Cherating hadden gehoord, was het één van de meest verrassende kleine stadjes die we gezien hebben. In Genting Highlands verbleven we in een stukje Frankrijk, Colmar Tropicale, wat een hele bizare ervaring was. Resste ons slechts de terugtocht naar Kuala Lumpur, onze uitvalsbasis voor de komende weken.

Singapore (2 dag)

20 juni 2017 t/m 22 juni 2017

Nog een keer een korte stop in Singapore voor een bezoek aan Universal Studio’s. Snel terug naar Kuala Lumpur waar alles lekker goedkoop is!

Maleisië

22 juni 2017 tot heden

Je zou denken dat we aan drie maanden Maleisië wel genoeg hadden, maar helaas zijn we door medische problemen genoodzaakt om hier nog iets langer te blijven. Voorlopig blijven we dus in Kuala Lumpur en hopelijk kunnen we snel weer verder reizen.