Waar zijn wij (geweest)?

Als je begint met het dromen over een wereldreis ligt de wereld aan je voeten. Het uitzoeken van een route kan nog een hele klus zijn. Wij hebben een wereldkaart in de woonkamer gehangen en met stickertjes kwamen er steeds meer landen bij die we echt wilden zien. Met het oog op het budget moet je toch een keuze maken en lang niet alle landen zijn even makkelijk te combineren.

Ons begin was al snel duidelijk, de Transmongolië Express van Moskou via Mongolië naar Beijing. Daar hield de planning op. Vanuit Beijing zijn we op de bonnefooi op pad. Een aantal dagen van tevoren bekijken we waar we heen willen en hoe we daar kunnen komen. Toch is er min of meer een logische route ontstaan:

Rusland (10 dagen)

3 september 2016 t/m 13 september 2016

Vanuit Amsterdam vertrekken we per vliegtuig naar Moskou, waar de Transmongolië Express voor ons begint. Natuurlijk hebben we enkele dagen uitgetrokken om deze wereldstad te bewonderen. Vier dagen in de trein brengt ons naar Irkutsk, een mooi uitgangspunt om richting het Baikalmeer te gaan. Helaas hebben wij daar niet genoeg tijd voor.

Mongolië (4 dagen)

13 september 2016 t/m 17 september 2016

De trein brengt ons naar Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië. Hier overnachten we een aantal dagen in een yurt inTerelj National Park. Een unieke ervaring die je niet wilt missen! Heb je meer tijd, ga dan ook zeker richting de Gobi woestijn.

China (2 mnd)

17 september 2016 t/m 12 november 2016

Onze eerste stop in China is Datong, wat bij ons wel even een cultuurshock veroorzaakt.  Niemand spreekt Engels, we kunnen nergens pinnen en ons hotel is echt heel slecht. Daar sta je dan met je dikke backpacks na twee weken treinen in een land wat je niet kent. In Beijing komen we een beetje tot rust en nemen we de tijd om deze stad te verkennen. Via Pingyao reizen we door naar Xi’an waar we de Golden Week uitzitten. Het bezoek aan het Terracotta leger is nog steeds één van de hoogtepunten van onze reis.

We reizen verder naar Lanzhou en Zhangye, minder bekende stops in China. Maar de regenboogbergen zijn heel indrukwekkend en zeker een bezoek waard. Daarna is het tijd voor de panda’s, dé hoofdreden waarom iedereen afreist naar Chengdu. Na dit geknuffel is het hoog tijd voor wat actie en dus gaan we verder naar Lijiang. Niet alleen een authentiek leuk stadje, maar de uitvalsbasis voor de hike door Tiger Leaping Gorge. We maken nog een korte stop in Dali en Kunming op weg naar Shanghai in verband met goedkope vliegtickets.

Shanghai is onze laatste stop in Mainland China, ook wel ‘easy China’ genoemd. Deze stad heeft veel meer westerse invloeden, waardoor het een goed begin van je reis door China kan zijn. Als laatste bezoeken we Hong Kong, wat vaak gezien wordt als onderdeel van China. In onze beleving is het echter een compleet andere wereld en niet vergelijkbaar met China.

Vietnam (6 wkn)

12 november 2016 t/m 21 december 2016

Onze eerste kennismaking met Vietnam is in Hanoi. We moeten even wennen aan de drukte en de herrie en de scootertjes die overal om je heen schieten. Maar na een foodtour zijn we al snel onder de indruk van dit land. In verband met wat benodigde rust kiezen we ervoor eerst naar beneden af te reizen. We verblijven ruim twee weken in Mui Ne. Van hieruit pakken we de trein naar Ho Chi Minh City, een stad met veel geschiedenis. Via ons hostel boeken we een driedaagse tour door de Mekong Delta. We zien hoe de kokossnoepjes gemaakt worden, fietsen door de jungle en maken een boottocht door een mangrovebos.  Helaas is het weer ondertussen zo verslechterd dat we de rest van Vietnam voor een andere keer bewaren. We willen nog heel graag naar Sapa, Halong Bay en Hoi An.

Thailand (2mnd)

21 december 2016 t/m 15 februari 2017

Na een aantal dagen in Bangkok zijn we aardig gewend aan Thailand. We pakken de bus naar Kanchanaburi voor een duik in de geschiedenis. Oud en nieuw brengen we door in Ayutthaya waar we de mooiste tempels zien. Het doet ons denken aan de beelden die we kennen van Angkor Wat.

Via Bangkok vliegen we verder naar Chiang Mai, waar we een kookles volgen en de mogelijkheden voor de Mae Hong Son Loop uitzoeken. In 10 dagen rijden we de Mae Hong Son Loop op de motor, één van de beste ervaringen van onze wereldreis! We stoppen in Mae  Chaem, Mae Sarian, Mae Hong Son, Pai en Mae Rim. Na een aantal dagen bijkomen in Chiang Mai vliegen we terug naar Bangkok.

We willen graag naar de eilanden, maar het weer gooit wat roet in onze oorspronkelijke plannen. Op aanraden van wat locals reizen we af naar Trat om de oversteek te maken naar Koh ChangKoh Mak en Koh Kood. Een goede beslissing, want we hebben prachtig weer en wat kun je hier mooi snorkelen! We reizen terug naar Bangkok om Thailand weer te verlaten.

Singapore (1 dag)

15 februari 2017 t/m 16 februari 2017

Een korte stop in Singapore, we blijven hier slechts 24 uur voordat we door vliegen naar Kuala Lumpur, Maleisië. Singapore is in vergelijking met de rest van Azië een dure stad!

Maleisië (2 wkn)

16 februari 2017 t/m 3 maart 2017

Na 6 maanden onderweg te zijn hebben we even behoefte aan een korte break. We vinden een prachtige AirBnB in Kuala Lumpur, waar we even tot rust komen en plannen maken voor het vervolg van onze reis.

Sri Lanka (3 wkn)

3 maart 2017 t/m 26 maart 2017

Vanuit Kuala Lumpur vliegen we naar Colombo, maar we overnachten in Negombo. Een aanrader, want Colombo is niet heel bijzonder en redelijk chaotisch. Vanuit Negombo pakken we de bus naar Colombo om op de trein te stappen naar Kandy. Een prima uitvalsplek om af te reizen naar Sigiryia om Pindurangala Rock te beklimmen en Mihintale te bezoeken.

Eenmaal terug in Kandy gaan we met een chauffeur door naar Haputale. De trein is helaas volgeboekt, maar als je de kans hebt is dit echt een aanrader! Wij leggen het laatste stukje wel per trein af naar Ella. Dit is echt een leuk backpackers stadje. Met de bus gaan we verder naar Udawalawe voor de olifantensafari. We pakken de bus naar Galle, maar besluiten om door te reizen naar Hikkaduwa. Een leuk stadje aan het strand met een fijne vibe. Vanuit hier pakken we de trein terug naar Colombo.

Maleisië (3 mnd)

27 maart 2017 t/m 20 juni 2017

Terug naar Kuala Lumpur om Maleisië echt te gaan verkennen. We pakken de bus naar Melakka waar je veel Nederlandse geschiedenis vindt. We willen graag naar Legoland en dus gaan we naar Johor Bahru, op de grens met Singapore. Omdat Maleisië hier wel een beetje ophoud stappen we in het vliegtuig richting Borneo.

Onze eerste stop op Borneo is Kuching, ook wel kattenparadijs genoemd. We maken van hier uit een hike in Kubah National Park. In verband met de lange afstanden stappen we weer in het vliegtuig naar Miri, onze uitvalsbasis om naar Mulu National Park te gaan. Trek minimaal 3 volle dagen uit voor de park, het is echt de moeite waard! We vliegen door naar Kota Kinabalu voor een riviercruise waarbij we neusapen en vuurvliegjes zien. De laatste stop op Borneo is Sandakan, om de orang-oetans in Sepilok te bezoeken.

Terug naar het schiereiland voor een roadtrip van een maand. In Cameron Highland kunnen we eindelijk na al die tijd weer eens zeggen dat we het koud hebben! We blijven één nacht in Ipoh om deze stad vol geschiedenis te verkennen. Daarna is het tijd voor een aantal dagen zon, zee en strand op Penang eiland. De oversteek naar de oostkust laat echt een hele andere kant van Maleisië zien. Vanuit Kota Bharu dalen we af naar Kuala Besut voor een dagtrip naar de Perhentian eilanden. In Kuala Terengganu zien we naast de vele street art ook veel moskeeën. Hoewel we nog nooit van Cheratinghebben gehoord, is het één van de meest verrassende kleine stadjes die we gezien hebben. In Genting Highlands verblijven we in een stukje Frankrijk, Colmar Tropicale, wat een hele bizarre ervaring is. Rest ons slechts de terugtocht naar Kuala Lumpur, onze uitvalsbasis.

Singapore (2 dagen)

20 juni 2017 t/m 22 juni 2017

Nog een keer een korte stop in Singapore voor een bezoek aan Universal Studio’s. Snel terug naar Kuala Lumpur waar alles lekker goedkoop is!

Maleisië (2 mnd)

22 juni 2017 t/m 22 augustus 2017

Je zou denken dat we aan drie maanden Maleisië wel genoeg hebben, maar helaas zijn we door medische problemen genoodzaakt om hier nog iets langer te blijven. We blijven twee maanden in Kuala Lumpur en bezoeken het Butterfly Park, de Batu Caves en de opening van de SEA Games.

Indonesië (28 dagen)

22 augustus 2017 t/m 19 september 2017

We beginnen onze ontdekkingstocht door Indonesië in Jakarta met een duik in de Nederlandse geschiedenis. Met de trein gaan we verder naar Bandung, waar Kenji zijn vader is opgegroeid. We maken een uitstap naar Kawah Putih, de witte krater, en de hotsprings. We stappen weer in de trein en gaan verder naar Yogyakarta, waar we helaas niet toekomen aan de beroemde tempels. Gelukkig is er genoeg te doen in de stad zelf. Omdat de trein goed bevalt gaan we op die manier verder naar Malang waar we getrakteerd worden op een regenboog van kleuren. Ook maken we een uitstap naar de Bromo vulkaan, maar dan overdag voor meer ruimte en rust. De laatste etappe per trein brengt ons naar Soerabaja.

We vliegen vanuit Soerabaja naar Denpasar om Bali te ontdekken. Per auto gaan we verder naar Amed, onze uitvalsbasis voor een week. In deze regio kun je uitstekend duiken, maar ook de rijstvelden en de vulkaan zijn de moeite waard. Een maand is veel te kort voor Indonesië en we komen hier zeker nog een keer terug!

Maleisië (1 dag)

19 september 2017 t/m 20 september 2017

Slechts een korte overstap in verband met een goedkoop ticket naar Australië.

Australië (10 dagen)

20 september 2017 t/m 30 september 2017

We starten onze reis door Australië in Melbourne. We huren een auto en rijden naar Phillip Island waar we de Penguin Parade bijwonen en lekker snoepen van al het lekkers in de chocoladefabriek. Onze volgende roadtrip gaat langs de Great Ocean Road, we rijden van Melbourne tot Lorne. Hierna is het tijd om door te vliegen naar Sydney. Nadat we de stad verkend hebben lopen we een deel van de Coogee to Bondi walk. Een kort en krachtig bezoek, want Australië heeft een flinke impact op ons budget.

Verenigde Staten (16 dagen)

30 september 2017 t/m 16 oktober 2017

Vanuit Sydney vliegen we naar Los Angeles waar we onze huurauto oppikken. Via de Route 66 rijden we naar Flagstaff, een prima uitvalsbasis voor een bezoek aan de Grand Canyon. Via de Horseshoe Bend rijden we door naar St. George, Utah. Hier blijven we slechts één nacht en we hebben hierdoor geen tijd voor Zion National Park. We gaan door naar Las Vegas, waar we Kenji zijn verjaardag vieren. Aan de rand van Death Valley rijden we richting Yosemite National Park. We slapen in Fresno en kunnen door de bosbranden niet door naar San Francisco. In plaats daarvan gaan we naar Santa Cruz, een klein kustplaatsje met een compleet verlaten boardwalk. Voor we het weten is het alweer tijd om de auto in te leveren en door te vliegen naar Colombia.

Mexico (1 dag)

16 oktober 2017 t/m 17 oktober 2017

In Mexico-stad hebben we onze langste overstap en hierdoor kunnen we een kijkje nemen in het centrum.

Colombia (12 dagen)

17 oktober 2017 t/m 29 oktober 2017

Aangezien we de afgelopen maand bijna non-stop hebben gereisd nemen we de tijd om even tot rust te komen. We huren een AirBnB en werken aan de website, kokkerellen in ons eigen keukentje en denken na over het vervolg. In verband met de tijd, veiligheid, gebrek aan Spaanse kennis gaan we terug naar de Verenigde Staten voor een tweede roadtrip.

Verenigde Staten (5 wkn)

29 oktober 2017 tot 6 december 2017

We beginnen onze tweede roadtrip in de Verenigde Staten in Fort Lauderdale. Vanuit hier rijden we door naar de Everglades, waar de schade veroorzaakt door orkaan Irma nog goed te zien in. We maken een stop in Naples en zien dolfijnen vanaf de pier! Een lange rit naar New Orleans en we overnachten daarom in Tallahasse. In New Orleans genieten we van de muziek en de prachtig versierde gebouwen, vol kleur. Helaas slaat het weer om en lopen we in de regen door Memphis, niet de beste manier om een goede indruk te krijgen van de stad. We gaan dan ook snel verder naar de Great Smokey Mountains met een tussenstop in Cookeville. In Cherokee maken we een wandeling in een herfstachtige omgeving. We willen verder kennismaken met de Zuidelijke charme van de Verenigde Staten en Charleston in de stad bij uitstek om dit te doen. We rijden door naar St. Augustine, één van de oudste steden van de Verenigde Staten met een stevig fort. Natuurlijk kan Orlando niet ontbreken tijdens deze roadtrip en we brengen maar liefst twee dagen in Walt Disney World door. Dan is er helaas alweer een einde gekomen aan onze roadtrip.

We vliegen door naar New York City en hebben even tijd om bij te kletsen met oude bekenden. Dat we echte koukleumen zijn geworden blijkt maar weer tijdens een weekendje in de Catskills. Maar voor onze drie verkenningsdagen in New York City zelf hebben we geluk, het zonnetje doet goed zijn best. We bezoeken onder andere Times Square, de Brooklyn Bridgeen het American Museum of Natural History.

Canarische eilanden (3 wkn)

7 december 2017 tot 28 december 2017

Via Barcelona vliegen we naar Las Palmas de Gran Canaria. We blijven hier een week om van de zon te genieten en te duiken. We vliegen verder naar Tenerife, want dit is goedkoper dan de oversteek te maken per ferry. Een week zitten we in Santa Cruz de Tenerife en verkennen we deze stad en omliggende omgeving. De tweede week zitten we in Los Realejos, een klein dorpje links van Puerto de la Cruz. We huren een auto en maken een uitstapje naar de piramides van Guimar en El Teide.

Valencia – Spanje (1 wk)

28 december 2017 tot 4 januari 2018

In Valencia gaan we op pad met Baja Bikes en maken zo op een leuke en ontspannen manier kennis met de stad. Hierdoor weten we precies waar we nog moeten zijn. We vieren oud & nieuw en leren dat de Spanjaarden op elke klokslag een druif eten om goed het nieuwe jaar in te gaan. De laatste dagen met een lekker winterzonnetjes.

Berlijn – Duitsland (6 dagen)

4 januari 2018 tot 10 januari 2018

De laatste stop voordat we terugvliegen naar Amsterdam. Een kleine week hebben we om Berlijn te verkennen. We verblijven in het Intercity Hotel bij het hoofdstation, een handig uitgangspunt om op pad te gaan. We bezoeken Checkpoint Charlie en gaan naar de Reichstag. We genieten van de laatste dagen van onze wereldreis. Voor we het weten stappen we in het vliegtuig en staan we weer met beide benen op Nederlandse bodem.

In totaal zijn we 494 dagen onderweg geweest, oftewel 1 jaar, 4 maand en 7 dagen. We hebben in deze periode bijna alle continenten bezocht, met uitzondering van Afrika en Antartica.

Wat word jouw wereldreis route?

Onze wereldreis heeft in totaal 494 dagen geduurd, oftewel 1 jaar, 4 maand en 7 dagen. De wereldreis route die wij hebben gevolgd is niet van tevoren bedacht, maar ontstaan terwijl wij op reis waren. We hebben veel van de wereld gezien en kennis gemaakt met andere culturen, gewoontes en mensen. Door de verhalen die we online hebben gelezen en door de gesprekken die we hebben gevoerd hebben we nieuwe bestemmingen op ons lijstje gezet en zijn er ook bestemmingen afgevallen. Keuzes moeten er gemaakt worden en je moet de nodige rust inbouwen als je voor zo’n lange periode op pad gaat.

Bedenk voor jezelf wat je leuk vind om te doen en wat er niet mag ontbreken tijdens jouw wereldreis. Ga dan aan de slag met een globale route. Maar zet niet teveel vast, juist die vrijheid maakt een wereldreis zo leuk. Wees flexibel, praat met anderen en laat je inspireren door de mogelijkheden. Je kunt geen foute beslissing nemen, want dit is jouw reis.