Kobo Plus: oneindig veel boeken meenemen op reis

Wat is er fijner dan tijdens je vakantie eindelijk de tijd te hebben om die stapel boeken te lezen? Ik heb zelf altijd een lijstje met boeken, maar door de weeks kom ik er te weinig aan toe. Je ziet mij dan ook vaak lezend bij het zwembad of languit op de bank liggend of lekker buiten op een terrasje zitten met een goed boek. Hoewel ik een echt boek heerlijk vind, werd dit tijdens onze wereldreis toch een probleem.

Het was al passen en meten met alle spullen die echt mee moesten in de backpack en een goed boek weegt ook nog al aardig wat. Het werd dus tijd om na te denken over een alternatief. Na goed zoeken en gedegen onderzoek kochten we een Kobo e-reader. Het was even wennen, maar op deze manier kon ik in ieder geval veel boeken meenemen.ereader

De aanschaf van een e-reader

Waar moet je op letten als je een e-reader aanschaft? In eerste instantie is het type scherm erg belangrijk, je wilt niet dat de zon weerspiegelt en je alsnog niet kunt lezen. Kies dus voor een e-ink scherm en niet voor lcd-scherm. E-ink is een schermtechnologie die beelden produceert die sterk lijken op echt papier. Lezen is daardoor niet vermoeiend voor je ogen. En het weerspiegelt niks, dus je kunt overal lezen.

Daarnaast heb je de optie om een e-reader te kiezen met of zonder schermverlichting. Zelf kozen wij voor met schermverlichting, zodat je ook ’s avonds kunt lezen. Ook overdag is dit handig, omdat je zo wat extra contrast kunt genereren. Meestal kun je met een schuifbalk op het scherm zelf bepalen hoe fel of juist niet fel het scherm moet zijn.

En als laatste kun je e-readers kopen met en zonder touchscreen. Zelf vind ik ons touchscreen heel fijn, omdat ik zo de bladzijdes om kan slaan door van rechts naar links te schuiven. Dit voelt het natuurlijks in vergelijking met een echt boek. Maar als je het fijner vindt om dit met knoppen te doen dan kun je een e-reader zonder touchscreen kopen.

Onze e-reader: Kobo Glo HD

Op zoek naar een e-reader in Moskou

Een kleine reis-anekdote over onze e-reader. Wij hebben de e-reader aangeschaft voor onze wereldreis en direct in gebruik genomen en helemaal vol gezet met boeken. Kenji leest graag voor het slapen gaan en dat ging prima met de e-reader. De dag voordat wij op reis gingen sliepen we bij Kenji zijn ouders, omdat ons huis al leeg gehaald was. De volgende ochtend hebben we alle laatste spullen verzameld en zijn we richting Schiphol gegaan. Tijdens het inchecken wilde ik de e-reader pakken om even lekker te lezen. Maar onze e-reader was nergens te bekennen. Een appje naar Kenji zijn ouders bevestigde ons vermoeden, de e-reader lag nog netjes onder Kenji z’n kussen.

Dus daar stonden wij, in Moskou, zonder e-reader en met een treinreis van vier dagen voor de boeg. Ik zag het echt niet zitten om zonder boeken de trein in te gaan, want vier dagen leek ineens een eeuwigheid. Via internet vonden we ergens aan de andere kant van Moskou een winkeltje die e-readers zou moeten verkopen. De winkel zat een beetje verstopt in een soort souterrain, maar ze hadden ze wereld aan e-readers. Met een nieuwe e-reader zijn we de Transmongolië Express ingestapt en hebben we heerlijk kunnen lezen.

Vanaf dat moment werd onze laatste check als we ergens weggingen: hebben we de e-reader?

Boeken aanschaffen

En dan komt het leuke deel, boeken aanschaffen om te lezen tijdens je reis of vakantie. In eerste instantie had ik gedacht dat e-boeken niet zo duur zouden zijn. Maar je betaald voor een nieuw e-boek al snel € 14,95. Wel iets goedkoper als een echt boek, maar als je er een stuk of 10 wilt meenemen alsnog veel geld. Gelukkig worden er ook genoeg gratis e-boeken aangeboden.

Ook zijn er apps die tijdens de zomer extra mogelijkheden bieden, zoals de Vakantiebieb. Met de VakantieBieb-app neem je ruim 50 e-books overal met je mee. Er is van alles wat: spanning, chicklit, literatuur en informatief.

Kobo Plus: onbeperkt boeken lezen

Wil je al die moeite niet nemen, maar toch een groot aanbod van e-boeken tot je beschikking hebben? Dan is Kobo Plus iets voor jou! Kobo Plus is een abonnement waarmee je toegang hebt tot meer dan 300.000 e-boeken. Je hebt toegang tot zowel Nederlandstalige en Engelstalige boeken. Als je kiest voor alleen e-boeken, betaal je € 9,99 per maand en je kunt Kobo Plus een maand lang gratis proberen. Het abonnement is flexibel, dus je kunt het op elk moment aanpassen en eventueel stopzetten.

Neem snel een kijkje of Kobo Plus iets voor je is.

Het leuke van Kobo Plus vind ik dat het aanbod steeds bijgewerkt wordt. De nieuwste boeken zijn niet direct beschikbaar, maar dit is met zo’n groot aanbod geen probleem. Wij hebben een Kobo e-reader waarmee ik kan inloggen op mijn Kobo Plus account. Via de laptop kan ik dan boeken zoeken en klaarzetten in mijn account. Als ik de e-reader synchroniseer haalt hij mijn geselecteerde boeken op. Maar ik kan ook op de e-reader zelf nieuwe boeken zoeken, zolang ik maar verbonden ben met de WiFi.

Lezen via de e-reader: yay or nay?

Wij zijn om, lezen via de e-reader is zoveel makkelijker als je op reis bent. Maar ook thuis pakken we beide geregeld de e-reader erbij om lekker even te ontspannen. Sinds kort hebben we een tweede aangeschaft, zodat we niet hoeven af te stemmen wie er nu aan de beurt is. Het fijne is dat je wel hetzelfde account kunt gebruiken en zo boeken kunt delen. Kobo Plus is wat mij betreft een uitkomst, ik lees best veel en dan is het al snel voordeliger om een eenmalig bedrag te betalen.

En wat zijn jouw ervaringen? Neem je een e-reader mee of gaat je voorkeur toch uit naar een echt boek. Ken je Kobo Plus al of heb je nog een andere leuke tip waar boeken te vinden zijn? Laat een reactie achter via het formulier onderaan dit blog.

Vind je dit leuk? Pin het!