Yosemite National Park

Yosemite National Park, Glacier Point, Backpackjunkies

Tijdens de June Lake Loop keken we al uit op de Sierra Nevada bergen, een prachtig gezicht met beginnende sneeuw op de top. We rijden verder naar Yosemite National Park via de Tioga Pass toegang. Onderweg zullen we op een aantal punten stoppen en hopelijk kunnen we hier en daar ook een stuk wandelen. Aan het einde van de dag verlaten we Yosemite National Park via het zuiden om te overnachten in Fresno.

Tioga Pass

De Tioga Pass is de officiële toegangsweg tot Yosemite National Park als je vanuit het oosten komt. Op de kaart staat hij vermeld als Highway 120. Met zijn 3031 meter hoge ligging is het de hoogste bergpas in Californië. Vanaf de US route 395 klim je zo’n 915 meter tot je deze bergpas hebt bereikt. In de winter is deze bergpas niet toegankelijk en na even goed gelezen te hebben zijn we nog net op tijd. Meestal sluit de weg ergens in de periode oktober/november in verband met hevige sneeuwval. In mei wordt de weg weer geopend en kun je helemaal doorrijden naar Yosemite Village. Soms kan het echter tot juni of juli duren als er dat jaar heel veel sneeuw is gevallen. Check dus voordat je gaat altijd de status van de Tioga Pass hier: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/wroads.htm. Mocht de weg namelijk niet open zijn, dan moet je zo’n 200 kilometer omrijden en blijft er weinig tijd over om iets van het park zelf te zien.

We sluiten aan in de rij met auto’s om de toegangsprijs van $ 25.00 (ongeveer € 21,55) per auto te betalen. Tegelijkertijd met het bonnetje krijgen we een folder waarin alle hoogtepunten van Yosemite National Park staan. Erg handig om te bepalen waar je onderweg wilt stoppen, je weet direct wat er te doen is. Het landschap is hier weer heel anders dan bij de June Lake Loop en het veranderd ook regelmatig. Zo zit je midden in de bossen en zo lijkt het ineens alsof je op een andere planeet bent door alle rotsen. Onderweg word je getrakteerd op mooie uitzichten over Yosemite National Park. We laten de GoPro lekker zijn ding doen, zodat we zelf ook gewoon om ons heen kunnen kijken en kunnen genieten.

Olmsted Point

Bij het Olmsted Point parkeren we de auto en gaan we een stukje wandelen. Vanaf dit punt kijk je uit over de Tenaya Canyon. Dit punt dankt zijn naam aan twee landschapsarchitecten, Frederick Law Olmsted & Frederick Law Olmsted Jr. Het landschap bestaat hier vooral uit gladde rotsen. Je kunt een heel stuk naar beneden lopen voor een beter uitzicht en wat meer rust. We nemen onze lunch mee en zoeken een mooi plekje om even wat te eten. Er loopt hier trouwens ook een korte trail die je kunt volgen, maar op eigen gelegenheid rondlopen is net zo leuk. Je kunt vanaf dit punt de Half Dome zien, maar het is even zoeken en het is zeker niet de beste plek. Je ziet namelijk de noordzijde en niet de o-zo-bekende kromming. Hopelijk zien we die later op de route door het park.

Tunnel View

We rijden de Tioga Pass helemaal uit en gaan richting Yosemite Village. We verlaten Highway 120 en gaan verder op Highway 41. Het is goed te merken dat we richting de vallei gaan want we zien de wegen waar we naar toe gaan beneden ons liggen. Ook komen we twee tunnels tegen en als we de laatste uitrijden zien we allemaal auto’s geparkeerd staan. Dat is altijd een teken dat er iets te zien is en dus stoppen wij ook. Deze stopplaats is één van de meest iconische in Yosemite National Park en heet heel toepasselijk Tunnel View. Vanaf dit punt kun je de Half Dome goed zien liggen met zijn kromming. Rechts bevind zich Bridalveil Fall, één van de mooiste watervallen. En links van Half Dome ligt El Capitan, één van de andere iconische rotsformaties van Yosemite National Park.

Helaas is er weinig water te zien op de plek waar Bridalveil Fall zich bevind, maar daar waren we al voor gewaarschuwd. De watervallen komen het beste tot hun recht aan het begin van het seizoen, na de sneeuwval. Een kleine kijk-en-vergelijk:

Yosemite Village

We rijden door naar het hart van Yosemite National Park, Yosemite Valley. Hier vind je onder andere het ‘visitor center‘, eetgelegenheden, hotels en souvenirwinkels. Na even zoeken vinden we een parkeerplek en lopen we verder het dorp in. Bij het bezoekerscentrum zien we eenzelfde soort borden als bij de Grand Canyon met informatie over de verschillende trails die je kunt wandelen. Achter het bezoekerscentrum bevindt zich een auditorium waar twee films afwisselend worden getoond. We hebben geluk, want de ene film is net afgelopen en zo kunnen we vanaf het begin kijken. De film vertelt over het ontstaan van Yosemite National Park en de grondlegging voor andere nationale parken. Dankzij onder andere John Muir en president Roosevelt kunnen wij er vandaag de dag nog altijd van genieten.

Na de film gaan we op zoek naar souvenirs en wat te eten, want we zijn al weer even onderweg. Het is leuk om het dorpje te zien, zeker voor wat achtergrondinformatie, maar het park zelf is toch echt de hoofdattractie. Wij hebben nog één stop op de planning staan voordat we het park verlaten en dat is Glacier Point.

Glacier Point

Het is nog een aardig stuk rijden om bij het Glacier Point te komen. Ook voor deze weg geldt dat hij een deel van het jaar is afgesloten, maar we zijn nog op tijd. We zien weer een heel ander deel van Yosemite en dat blijft erg leuk, al die verrassende landschappen. Dat ze hier ook met minder leuke zaken te maken krijgen blijkt niet al teveel later. Er staan weer een aantal auto’s geparkeerd, waaronder de brandweer. We zien heel veel rook tussen de bomen uitkomen. Ook later op de weg staan er waarschuwingsborden voor rook. Een deel van het park brand onder toeziend oog van de brandweer gecontroleerd uit. Dat maakt maar weer eens duidelijk dat al die waarschuwingsborden er niet voor niets staan. Als er eenmaal brand uitbreekt is het moeilijk om te stoppen.

Yosemite National Park, Glacier Point, Backpackjunkies

Het Glacier Point bevind zich aan het einde van de weg waar je de auto kunt parkeren. Het is nog een klein stukje lopen naar het uitzichtpunt. Als we erheen lopen zien we dat de natuur hier lekker zijn eigen gang gaat en zich niks aantrekt van al die bezoekers. We zien een aantal herten die op zoek zijn naar hun avondmaal en vooral het kleintje is erg schattig!

Voor we het weten staan we bij het laatste uitzichtpunt voor vandaag, Glacier Point. Je ziet vanaf dit punt Yosemite Valley, Yosemite Falls en Half Dome. Glacier Point is een klif en maar liefst 975 meter hoog en dat is best indrukwekkend. Toch is dit niet het hoogste punt wat we vandaag hebben bezocht, want het ligt (slechts) op 2200 meter hoogte. We zijn dus sinds het begin van de dag ruim 800 meter gedaald. Ook hier zien we dat de watervallen weinig water meer bevatten. Het is maar goed dat we te weinig tijd hadden voor de hikes, want lege watervallen hebben we ondertussen meer dan genoeg gezien. Met de verrekijkers die er staan spot één van de andere bezoekers klimmers op één van de toppen die voor ons ligt. Dat moet ook wel heel bijzonder zijn.

Op naar Fresno

We vervolgen onze weg op de Highway 41 richting het zuiden van Yosemite National Park. Hier vind je onderweg ook nog het bos met de grote sequoia bomen, maar die is helaas tot begin 2018 afgesloten. We hebben vandaag ook al meer dan genoeg moois gezien. Vanochtend zijn we op tijd vertrokken en we zijn de hele dag op pad geweest. Neem dus zeker de tijd als je besluit om naar Yosemite National Park te gaan. De afstanden tussen de verschillende uitzichtpunten zijn best groot. Maar een bezoek aan het park is zeker de moeite waard! Terwijl de zon ondergaat en de radio bijpassende muziek speelt genieten we na van al het moois wat we hebben gezien. Wat zullen wij vanavond lekker slapen.

Klik op de kaart voor meer informatie over de afstanden en de tijd die je kwijt bent

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer een update!

Laat als eerste een reactie achter.