Valencia op eigen gelegenheid

Valencia - Plaze de la Virgin 2 - BackPackJunkies

De vorige keer dat we Valencia introkken was met een fietstour. Hier hebben we het een en ander gezien wat we zelf nog nader willen bekijken. We nemen weer de metro naar het centrum, maar stappen deze keer ergens anders uit, namelijk bij Colón wat een beetje onder het centrum ligt. Vandaar gaan we lopen.

Met de benenwagen

We lopen vanaf het metrostation richting dé kathedraal van Valencia. Hier zijn we met de fietstour ook geweest, maar hebben we niet de mogelijkheid gehad om hier binnen te kijken. Onderweg naar deze kathedraal lopen we door allerlei kleine steegjes en straatjes. Sommige hebben we op de fiets ook gezien. Zo komen we op het Plaza Colegio del Patriarca, of kortweg Plaza Patriarca, uit. Een mooi plein met allemaal sinaasappelbomen. Ook staat er een fontein aan de zijkant van het Museo del Patriarca. Vroeger werden hier priesters opgeleid, tegenwoordig bevat het cultureel erfgoed.

Aan de overzijde zitten wat terrasjes, nu nog leeg, want het is nog vroeg. Het ziet er wel gezellig uit. We kijken een beetje rond en lopen dan verder. We moeten nog wel een eindje lopen.

Iglesia y Torre de Santa Catalina

Als we verder lopen zien we een hele hoge toren. Als we aan de voet staan en we kijken omhoog zien we de top niet. Er zit ook een kerk naast. Terwijl Rieneke maakt wat foto’s zoek ik op mijn telefoon op wat het is. Het schijnt de Iglesia y Torre de Santa Catalina te zijn, of te wel De kerk en de toren van de Heilige Catalina. De kerk stond er al en de toren is er later bij gebouwd. De kerk en de toren zijn een aantal keer van stijl veranderd. Er zit ook een flink stukje geschiedenis in.

De kerk is in de 13de eeuw gebouwd. Voordat de kerk gebouwd werd stond er een moskee. In 1548 is de kerk afgebrand. In 1785 werd het verwoeste deel opnieuw gebouwd. Tussen tussen 1688 en 1705 werd de klokkentoren gebouwd. De klokken zijn in 1729 gemaakt in Londen en werden pas veel later, in 1914, geplaatst. De toren is ruim 56 meter hoog. In 1936 is de kerk verwoest door aanvallen door de Republikeinse milities. In de jaren 50 van de 20ste eeuw is de kerk opnieuw gebouwd.

De Kathedraal van Valencia

We lopen nu vlakbij de kathedraal van Valencia. We komen aan bij het plein, Plaza de la Reina, waar deze kathedraal zich bevindt en besluiten eerst wat te gaan eten. Na een simpele lunch lopen we naar het mooiste en grootste gebouw van dit plein. Je kunt het bijna niet missen. Tijdens onze fietstour heeft de gids het wel over deze kathedraal gehad. Hier zou de heilige graal zich bevinden. Alleen wordt het niet erkend als dé heilige graal en mogen alleen de Valencianen het zo noemen. Dit kleine detail is geheel aan Rieneke voorbij gegaan, maar dat later.

De entree van deze kathedraal is voor bezoekers 8 euro. Hierbij zit ook een audiotoer. Let wel op! Ze willen iets van legitimatiebewijs zien en bewaren deze tot je de audiotoer weer komt inleveren! Ik dacht dat ze het alleen wilden zien, maar toen ze mijn paspoort wilden vasthouden heb ik het omgeruild voor mijn rijbewijs. We zijn nog niet thuis en we hebben ons paspoort nog hard nodig. Elke kerk en kathedraal is in de geschiedenis 1 of 2 keer afgebrand… Niet met mijn paspoort. Tassen e.d. zijn ook niet toegestaan, maar er zijn kluisjes. En dan lopen we de enorme kathedraal in.

De eerste indruk

Als je binnen komt ziet het er best “simpel” uit. Alleen het altaar is enorm versiert en het licht weerkaatst van het bladgoud en andere glinsterende versieringen. Maar als je aan de zijkanten kijkt zijn er, zoals bijna in elke kathedraal, nissen voor de verschillende heiligen en belangrijke mensen uit de geschiedenis. We krijgen een mooi plattegrondje met nummers, die overeenkomen met de audionummers van onze audiotoer. We lopen ieder een andere kant op. Ik begin aan de rechterkant en luister hier en daar naar het verhaal. Wat ik jammer vind is dat de meneer op het elektronische bandje heel veel verteld over de architectuur en niet zo zeer de geschiedenis. Maar vooruit, het is gratis.

Ik loop om het altaar heen en ik zie wat mensen staren naar iets. Ik kom er ook bij staan en moet heel goed kijken naar een kistje met een glazen wand. Na een tijdje zie ik wat er in ligt: een arm. Het is geen Madame Tussaud type arm, maar een echte. Het is de linker arm van St. Vincent. De Spanjaard was in de tijd van de Romeinen gevangen genomen en naar Valencia gebracht. Daar is St. Vincent op elke manier gemarteld die toen bekend en bedacht was. Goed verhaal, maar het blijft een beetje raar om naar iemand zijn arm te kijken… Die al heel lang dood is ook nog.

Valencia - kathedraal 5 - BackPackJunkies

Ik loop nog wat rond en zie dan Rieneke bij het altaar staan. Ze heeft nog niet achter het altaar gekeken en is nog niet bij het museum geweest, dus wacht ik daar op haar. Ze komt wat verbaast terug. We lopen het museum in. Nou zijn wij niet echt van de kunst enzo en we zijn ook snel klaar. Het enige wat zeer interessant is zijn de opgravingen onder het museum. Hier zie je de oude fundering uit de Romeinse tijd. Ook kun je hier en daar een schedeltje zien liggen. Door de omstandigheden onder de grond mag je hier maar 15 minuten rondlopen. Daarna wordt het aangeraden om weer omhoog te klimmen.

Heilige graal

We lopen nog even het museum door en dan vraag ik aan Rieneke waar die heilige graal is. Ze kijkt me aan alsof ik ineens vloeiend Spaans spreek. Ik leg haar uit dat ik dat bij de fietstour gehoord heb. En we gaan weer Googlen. Het schijnt inderdaad in deze kathedraal te zijn. We kijken nog eens rond. Ik loop het museum uit en dan roept Rieneke mij. We moeten door het souvenirwinkeltje (natuurlijk) en dan staan we ineens in een vrij simpel kapelletje. En daar staat de beker. Rieneke fluistert dat ze deze ruimte al had gezien, maar geen idee had wat er zo bijzonder aan is.

Ik kan nu een heel verhaal gaan houden over deze beker en waarom de Valencianen vinden dat dit dé heilige graal is. Het schijnt dat dit de beker is die het langst terug in de tijd gevonden kan worden en daardoor kan worden herleid naar de beker van Jezus.

Plaza de la Virgen

Na het bezichtigen van de kathedraal lopen we weer naar buiten. We lopen om de kathedraal heen naar de achterkant, waar het Plaza de la Virgen ligt. Een plein wat je bijna niet kan missen als je de oude stad van Valencia bezoekt. Het is een plein dat dateert uit de Romeinse tijd. In het midden staat een standbeeld, Fuente Del Agua de la Acequia, van een man die de rivier Turia moet voorstellen. De beelden om dit figuur heen beelden de zijrivieren uit.

Elke donderdag om 12:00 komt op dit plein het oudste tribunaal van Europa samen; het Watertribunaal. Er wordt zelfs gezegd dat dit tribunaal stamt uit 960 voor Christus. Als er problemen en/of conflicten zijn met de irrigatiekanalen, dan kunnen mensen hier het aankaarten. De uitspraak van het Watertribunaal is dan bindend en een hoger beroep is niet mogelijk.

Verder is het heerlijk op dit plein. Er zijn langs de zijden terrasjes en iedereen geniet van het zonnetje. In de zomer kan het hier heel warm worden. Omdat hier de grootste kerk aan dit plein zit, komt het voor dat mensen buiten moeten zitten om de dienst bij te wonen. Daarom heeft men kabels over het plein gespannen waarover een doek getrokken kan worden. Op deze manier zitten mensen toch in de schaduw en kunnen ze de dienst bijwonen.

Zijdebeurs

Vanaf de Plaze de la Virgen lopen we richting het zuidwesten. We gaan naar de een na laatste bezichtiging, namelijk Llotja de la Seda, de zijdebeurs van Valencia. Het gebouw is tussen 1482 en 1548 gebouwd. Bij binnenkomst lopen we eerst door een tuin met allemaal sinaasappelbomen. Daarna komen we vrij snel in een enorme hal met zuilen. Dit was het financiële deel. Hier stonden de verkooplui contracten te onderhandelen en te tekenen.

Andere delen zijn net zo indrukwekkend. Hier is een hoop Spaanse geschiedenis en architectuur te vinden. Ook kun je in dit gebouw het Consulado del Mar vinden, het zeeconsulaat. Let ook goed op, want overal zijn grappige beeldjes te vinden. Helaas ontdekken wij dat te laat.

Mercat Central

Tegenover de zijdebeurs ligt de centrale markt van Valencia. Volgens de informatie op internet zou het een soort markt zijn die we eerder in Azië, maar ook in Santa Cruz, hebben gezien. Als we binnenlopen zien we al dat we eigenlijk te laat zijn. Veel kraampjes zijn al dicht en de overige kraampjes zijn bezig dicht te gaan. Her en der zien we nog een paar toeristen die goedkoop wat willen scoren voor de avond. Hierdoor krijgen wij geen goed beeld over de markt. Het kan denk ik heel gezellig zijn, maar zo tegen sluitingstijd is er weinig te beleven.

Helaas, maar niet alles kan zo mee zitten. Dus vertrekken we weer via de achteruitgang en zetten koers naar de metro. Deze brengt ons weer naar Torrent.

Conclusie

We hebben al even van Valencia mogen genieten op de fiets, maar op eigen gelegenheid en de benenwagen is het net zo prachtig. Veel dingen kun je gratis of tegen een zeer klein bedrag bezoeken. Het gunstige klimaat zorgt ervoor dat er nooit een verkeerde dag is om de stad te bezoeken. Ik weet dat we niet alles hebben gezien, maar van wat we hebben gezien is het zeker een stad die ik nog eens wil bezoeken.

Het openbaar vervoer is prima geregeld, de wegen zijn duidelijk en de architectuur is prachtig. Het is zeker de moeite waard.

Laat als eerste een reactie achter.