Mulu National Park – Canopy Walk

Als we ’s ochtends naar de ontbijtruimte lopen zien we dat onze accommodatie ineens een openluchtzwembad erbij heeft gekregen. Een van de medewerkers verteld dat in één van de andere accommodaties mensen zelfs ‘geëvacueerd’ zijn in verband met het water. De auto kan ook niet eens bij de kerk komen waar we normaal gesproken opgehaald worden, want op de toegangsweg ligt teveel water. Zelfs zoveel water dat we onze schoenen maar uit doen, broekspijpen omhoog trekken en zo door het water waden. Onderweg zien we overal water staan en is het ook ineens duidelijk waarom bijna alles op palen wordt gebouwd. Als je dat niet doet staat je hele woning onder water.

Mulu National Water Park

Ook in het park is goed te merken dat er heel veel water is gevallen vannacht. We doen vanochtend de Canopy Walk en we hebben deze keer twee gidsen. Er missen nog een aantal mensen, maar ze zijn hier stipt en dus gaan we vast lopen. Het is zo bijna een privétour, we zijn in totaal met z’n vieren. Onderweg zien we overal water staan wat er gisteren nog niet was. De nightwalktrail die we halverwege tegenkomen staat zelfs helemaal onder water. We gaan die vanavond doen, dus hopelijk zakt het water nog wat. Ook de stroompjes die gisteren droog stonden zijn omgetoverd in riviertjes. Bijzonder wat een verschil zo’n regenbui kan maken.

Mulu National Park, Canopy Walk, Backpackjunkies

Ondertussen zijn de overige mensen ook aangesloten bij onze groep en lopen we met 7 man en 2 gidsen verder. Door alle regen op de grond zijn er nu veel meer insecten zichtbaar op de handrailing. Blijkbaar houden niet alle beestjes van water.

We steken de rivier over en staan op een t-splitsing. Er staan hier helemaal geen borden of richtingaanwijzers en dat is bewust gedaan, legt de gids uit. Het is niet de bedoeling dat bezoekers op eigen gelegenheid naar de Canopy Walk gaan. Ook worden er niet zomaar bezoekers meegenomen die zich niet van tevoren hebben aangemeld. Onze gids wordt namelijk aangesproken door een Chinese gids met de vraag of iemand uit haar groep met ons mee mag. Hij is onverbiddelijk, de desbetreffende persoon kan zich aanmelden bij het hoofdkantoor.

We slaan het pad in en lopen richting een hok wat ook hermetisch afgesloten in. Halverwege staat een hele groot boom die lijkt op de bomen die we op Koh Kood hebben gezien. Deze boom zal dan ook wel aardig oud zijn. Dat blijkt niet het geval te zijn, hij is slechts tussen de 70 en 100 jaar oud. Dit soort boom groeit heel snel de hoogte in en is zacht hout. De boom die ernaast staat is hard hout en veel ouder, maar toch lijkt hij veel jonger. De les van vandaag: zacht hout groeit snel de hoogte in en heeft daardoor een hele brede basis. Hard hout groeit veel minder snel en is daardoor veel compacter.

De hoogte in – Canopy Walk

Onderaan bij het gebouwtje krijgen we een ‘safety briefing’. Er mogen twee personen tegelijkertijd op de bruggen lopen en er mogen maximaal vier personen op een platform staan. Als je ziet dat er nog iemand aankomt, dan moet je doorlopen. De bruggen zijn voorzien van netten en touwen waar je je aan vast kan houden. Klinkt goed, we hebben er zin in.
Mulu National Park, Canopy Walk, Backpackjunkies
De Canopy Walk is in totaal 480 meter lang en daarmee de langste ‘tree based’ Canopy Walk ter wereld. We zullen maximaal 35 meter boven de grond lopen en door het hele parcours gaat het wat omhoog en omlaag. Het idee van een Canopy Walk is voorgesteld door bezoekers van het park. Op basis van dit idee zijn er een aantal ‘tree doctors’ uitgenodigd die de sterkste en gezondste bomen hebben aangewezen. Vervolgens is er een parcours gekozen die deze bomen verbinden.

Eerst werden de touwen aangelegd en met behulp van deze touwen in de constructie verder uitgewerkt. Nu wordt het heel goed onderhouden, zodat iedereen er plezier aan kan beleven op een veilige manier. Zelfs tijdens onze tour neemt de gids even contact op met het hoofdkantoor. Even later zien we een vrouwtje met een bezem die het hele parcours vrij maakt van bladeren en andere troep.

De gids gaat voorop en we zijn de eerste in de rij die erachter aan gaan. Het is even wennen op de bruggen, want het wiebelt aardig. Gelukkig kun je je vasthouden aan de touwen voor een beetje stabiliteit. Het is echt supergaaf om op deze manier door het regenwoud te lopen, je krijgt een heel ander perspectief. Onder ons horen we mensen praten die waarschijnlijk op weg zijn naar de waterval. En die hebben geen idee dat wij 35 meter boven hun hoofd ook op pad zijn. De platformen zijn een fijn rustpunt om op je gemak de omgeving te bekijken en te zoeken naar eventuele dieren. We zien vooral heel veel groen en weinig beestjes. De gids had ons daar al voor gewaarschuwd en het gaat toch vooral om de hele ervaring.

Hoge bomen vangen veel wind

Nu we zo hoog tussen de boomtoppen door lopen kunnen we goed de opbouw van het regenwoud zien. De grote bomen houden met hun bladeren de regen (en zon) tegen. Daaronder heb je een laag van kleinere bomen en dan de begroeiing op de grond. We zijn op zoek naar beestjes en zien steeds van alles bewegen, maar dat zijn vooral blaadjes die ronddraaien en naar beneden dwarrelen. Kenji en de gids houden een wedstrijdje om te kijken welk blaadje als eerste in de rivier belandt. Ze kunnen allebei niet zo heel goed mikken, want ze waaien zo de bomen weer in. Ondanks dat we allerlei geluiden horen van insecten en vogels zien we ze niet. Misschien zijn ze toch ook nog een beetje van slag door de regen die er vannacht gevallen is.

Voor we het weten zijn we alweer door het rondje heen. Time flies when you’re having fun. Rest ons alleen nog de terugtocht naar het hoofdkantoor. Onderweg zien we nog meer beestjes die liever hoog en droog zitten. Dat beloofd veel goeds voor de nachtwandeling die we later vandaag gaan doen. Hopelijk zakt het water nog wat meer, zodat we droge voetjes houden. ‘Klimmen’ in bomen maakt hongerig en zodra we terug zijn bij het hoofdgebouw zoeken we het café. De pannenkoekjes die op het menu staan gaan er met gemak in. Een perfecte afsluiting van een superleuke activiteit.

Vind je dit leuk? Pin het!