Het meest verborgen park van Maleisië – Mulu National Park

Mulu National Park, Backpackjunkies

In West-Maleisië hebben we met veel plezier de bus genomen om langere afstanden af te leggen. De bussen zijn modern en heel relaxt en zijn niet duur. We komen er al snel achter dat dit in Maleisisch Borneo een heel ander verhaal is. De bussen zijn er zeker en ook net zo modern en relaxt, alleen de afstanden zijn enorm. Vanuit Kuching is de dichtstbijzijnde stad een kleine 8 uur reizen met de bus. En dan ben je nog niets eens op de bestemming waar je wilt zijn, in dit geval Miri. Op zich is Miri geen indrukwekkende stad met veel bezienswaardigheden, maar het is de beste manier om door te reizen naar Mulu National Park. Tegelijkertijd ook de enige manier, er is geen weg van Miri naar Mulu. Er gaat dus ook geen bus of iets dergelijks. Gelukkig zijn de binnenlandse vluchten hier helemaal niet duur en zo verkorten we een reistijd van zo’n 18 uur naar 1 uur vliegen.

Ons hotel wat in de buurt van het centrum leek te zitten, blijkt toch een beetje meer aan de rand te zitten in een soort achterbuurt waar niks te beleven is. Het worden een paar saaie dagen, waarin we vooral werken aan de website en onderzoek doen naar Mulu National Park.

Een bezoek aan Mulu National Park

Een van Maleisië’s meest verstopte, maar prachtige, nationale parken is Mulu National Park. De enige manier om hier te komen is met het vliegtuig. Vanuit Kuching, Miri en Kota Kinabalu gaat er een klein vliegtuig van MASwings (onderdeel van Malaysian Airlines) richting het park. Het schijnt ook mogelijk te zijn om een 4×4 met chauffeur te huren in Miri en dan een kleine 10 uur door de jungle te rijden, voor de echte avonturiers onder ons.

De vlucht vanuit Miri duurt nog geen 30 minuten. We vliegen over een heel groot gebied wat alleen maar bestaat uit groen, bomen en planten. Er is in geen velden of wegen een weg of huis te zien, of iets anders wat op beschaving duidt. Het vliegveld in Mulu is het kleinste vliegveld wat we ooit hebben gezien. Er zijn geen gates, slechts één landing/start-baan (met een mooie cirkel aan het einde om te draaien), een minitoren en de aankomst/vertrekhal. De bagage wordt handmatig uit het vliegtuig gehaald en op een bagagekar gezet, die vervolgens met de hand naar de aankomsthal getrokken wordt. Er is een hele kleine bagageband, die toch een beetje overbodig voelt. Wat een ervaring, dit hebben we nog niet eerder meegemaakt.

‘Don’t get too excited!’

We worden opgepikt door medewerkers van de lodge waar we de komende 4 dagen verblijven. De rit naar de lodge duurt nog geen 10 minuten en we krijgen een kleine indruk van dit ‘eiland’. Veel huizen zijn op palen gebouwd, wat we al vaker in Azië hebben gezien. Overal hangen bordjes met ‘Homestay’ of anders ‘Cafe’. Het lijkt wel of iedereen die hier woont (een deel van) zijn/haar inkomen verdient uit het nationale park. Het busje stopt voor een kerkgebouw en dat blijkt onze eindstop te zijn. Vanaf hier lopen we met al onze zooi richting de lodge.

Mulu National Park, Backpackjunkies
Het uitzicht vanuit de lodge

We hebben een kamer geboekt met airconditioning, wat echt wel nodig is, want we zweten ons nu al een hoedje. Kunnen we zo lekker even afkoelen, voordat we het park gaan verkennen. De medewerker heeft echter slecht nieuws; er is overdag geen stroom en dus kan de airconditioning niet aan. Vanaf 6 uur ’s avonds tot middernacht en ’s ochtends vroeg tussen 7 en 9 zetten ze de generator aan en kunnen we gebruik maken van de airco en het warme water. De overige uren is er alleen maar stroom opgewekt door zonne-energie en moeten we het doen met een ventilator. Dat krijg je met dit soort afgelegen gebieden. Ook is er geen wifi, dus dat wordt een paar dagen back-to-basic. Des te meer reden om lekker veel activiteiten te gaan ondernemen en te genieten van de natuur, waarvoor we gekomen zijn.

Grotten, hikes, trails en tours

We hebben Mulu National Park gevonden door één van de meeste bekende eigenschappen; de Pinnacles. Helaas kun je hier alleen komen als je de trekking van enkele dagen doet, waarbij je veel moet klauteren en klimmen. Ook de hike naar de Summit is niet aan ons besteed, maar moet wel supergaaf zijn. Binnen het park zijn er verder een aantal grotten, waar verschillende levels aan activiteiten wordt aangeboden. Wij kiezen voor de Deer & Lang cave, waarbij je aan het einde met een beetje geluk de vleermuizen exodus kunt zien. Daarnaast boeken we de Canopy walk, waarbij je op 35 hoogte door het regenwoud loopt. En als laatste de nachtwandeling, waarbij je op zoek gaat naar allerlei (nacht)insecten en reptielen. Verder zijn er een aantal trails die je op eigen houtje mag lopen.

Mulu National Park, Backpackjunkies

Om een beetje in de stemming te komen, en omdat we verder toch niet veel kunnen in onze lodge, gaan we ’s middags richting het park. Vlak bij de ingang zit een restaurantje, waar we even een hapje eten. We zien veel mensen die waarschijnlijk al een wandeling of andere activiteit achter de rug hebben en nu even bij zitten te komen. Als we zijn uitgegeten gaan we richting het hoofdgebouw van het park. Hier moet je je registreren, krijg je een bandje waarmee je 5 dagen toegang hebt tot het park en registreer je jezelf voor de tours die je wilt doen. Het meisje wat ons helpt heeft er blijkbaar niet zo heel veel zin in, maar ze doet haar ding en even later is alles geboekt, hebben we een bandje en kunnen we gaan wandelen.

Botanic Trail

Omdat we nu niet zo heel veel tijd hebben kiezen we voor de kortste trail, de Botanic Trail, een rondje van zo’n 1,5 kilometer. Hierbij loop je over een stellage van houten planken door een stuk van het regenwoud. Onderweg staan er veel informatieborden over de planten, dieren, bomen en insecten die hier te vinden zijn. Op zich is de informatie interessant, maar je verwacht toch dat je daarachter hetgeen ziet wat beschreven is. En dat is helaas niet het geval. Maar dat doet niet af aan de ervaring, het is echt heel bijzonder om zo door een regenwoud te lopen. We hebben natuurlijk al aardig wat natuur gezien, maar dit is toch weer heel anders. Het is vochtig, maar qua temperatuur eigenlijk wel fijn door de beschutting van de bomen. We komen ook helemaal niemand tegen en kunnen dus op ons eigen tempo lekker lopen en rondkijken.

We horen dat het begint met regenen en we staan al klaar om onze poncho’s aan te trekken, maar de bomen vangen alles goed op en we lopen redelijk droog verder. Ineens stopt Kenji met lopen, hij heeft wat gezien en gebaard dat ik zachtjes moet doen en dichterbij moet komen. Hij wijst ergens naar en ik zoek wat hij bedoeld. En dan zie ik het ineens… het is helemaal geen dier of insect, maar de hogedrukspuit die ze hier gebruiken om de boel schoon te houden!

Mulu National Park, Botanic Trail, Backpackjunkies

Nooit gedacht dat een douche zo fijn kon zijn

De Botanic Trail is een leuke introductie in het regenwoud en perfect om je bezoek aan Mulu mee te beginnen. Als we het rondje hebben voltooid gaan we terug naar de ingang, waar een bushalte is. De medewerker van de lodge had verteld dat we hier een busje terug konden pakken, maar er is in geen velden of wegen een busje te bekennen. Dan moeten we maar terug gaan lopen, het zou een kwartiertje moeten zijn. Maar volgens mij hebben ze het hier over het bekenden stief kwartiertje, want we zijn veel langer onderweg.

Zodra ’s avonds de stroom erop springt, springen we onder de douche. Met de vochtigheid en warmte hier zweten we aardig wat af. En wat is het dan fijn om onder heerlijk warm water af te spoelen en weer lekker fris te kunnen gaan eten. We eten Nasi Goreng, zoals we nog wel vaker zullen doen de komende dagen. Lekker simpel, maar het vult goed. Ons bezoek aan Mulu is nu al geslaagd en dan hebben we nog niet eens de tours gedaan die we hebben geboekt! Na onze inspanningen van vandaag en alle indrukken zullen wij lekker slapen vanavond. In de airconditioning!

Vind je dit leuk? Pin het!

2 Reacties op "Het meest verborgen park van Maleisië – Mulu National Park"

avatar
  Subscribe
Abonneren op
Henk Schokker

Haha dat met die hoogdrukspuit… hoe lang heeft Kenji dubbel gelegen? Wat ben je al met al kwijt om dit park te bezoeken? Is het met vliegen qua prijs nog steeds wel te doen?