Mae Hong Son Loop (dag 5-6) – Mae Hong Son

We zijn nu halverwege de loop en hebben een paar dagen om Mae Hong Son zelf te gaan verkennen. En het eerste punt op de agenda is ontbijt. Toen we gisteren op Maximus naar het centrum reden heb ik een tentje gespot wat volgens mij aardig dicht in de buurt moet zijn. Dus lopen we de weg een stukje af. We komen een tentje tegen waar we wel een geïmproviseerd ontbijt van eieren en toast kunnen krijgen, maar ik heb mijn zinnen op dat andere tentje gezet. Helaas blijkt het toch verder te zijn dan gedacht. We halen Maximus van stal en gaan een stukje rijden. Als we aankomen bij het leuke tentje blijkt deze nog niet open te zijn. Dat gaat dus weer lekker. Op naar het centrum van de stad om daar verder te zoeken. Bij het eerste restaurant waar we stoppen kunnen we misschien wel eten, maar het is compleet uitgestorven. Het tweede restaurant heeft ontbijt op de borden staan, maar “no food today”. En zo zitten we even later weer bij Salween. Een lekkere bak koffie met een bananenpannenkoek, daar kunnen we voorlopig wel even op vooruit.

Su Tong Pae Bridge

Er zijn in Mae Hong Son een aantal bezienswaardigheden en vandaag gaan we als eerste naar de Su Tong Pae Bridge, een bamboe brug midden tussen de rijstvelden. Het ligt net buiten Mae Hong Son en dus rijden we alvast een klein stukje van de route naar Pai. We parkeren de motor bij de tempel waar de bamboebrug begint. Er is blijkbaar net een schoolklas aangekomen, want het krioelt van de kinderen. De grote tempel slaan we daarom maar even over. Naast de tempel staan drie kleinere tempels die versiert zijn met houten bamboe stokjes waar teksten op geschreven zijn. Het maakt een heel kleurrijk geheel door de gekleurde touwtjes. Hoog tijd om over de brug naar het dorpje Kung Mai Saak te lopen.

Het is heel bijzonder om over de gevlochten bamboe constructie te lopen. Er zit aardig wat beweging in en sommige delen zijn beter dan andere. Maar het uitzicht over de rijstvelden en de rivier is meer dan de moeite waard. De lokale Thaise bevolking is aan het werk in de velden, een koe licht lekker uit te rusten en het zonnetje doet goed zijn best. Aan de overkant van de brug zijn allemaal kleine kraampjes waar je wat eten en souvenirtjes kunt kopen. We kletsen even met de buschauffeur van de schoolkinderen, kopen een magneetje voor Kenji zijn collectie en lopen over de bamboebrug weer terug naar het begin.

In de grote tempel is een monnik een verhaal aan het vertellen voor de schoolkinderen en ze zitten ademloos naar hem te luisteren. Ook al verstaan we er niks van, de interactie is erg grappig om te volgen. Helaas kunnen we nu nog steeds de tempel zelf niet bekijken. We zijn hier sneller klaar dan gedacht, dus we zoeken een tweede bezienswaardigheid op, stippelen een route uit en drinken nog even een slokje water (het is nu al warm).

Mae Hong Son, Su Tong Pae Bridge, Backpackjunkies

Wat Phra That Doi Kong Mu

We klimmen weer op de motor en rijden door naar de tempel Wat Phra That Doi Kong Mu. Doordat deze tempel op een heuvel ligt heb je een prachtig uitzicht over Mae Hong Son. De weg er naar toe is weer een leuke uitdaging met een scherpe s-bocht, maar onze Maximus huppelt de berg op zonder problemen. We vinden een mooi plekje in de schaduw en gaan op weg naar de tempel. Het eerste wat we zien is inderdaad een prachtig uitzicht over Mae Hong Son. Eigenlijk is het helemaal niet zo’n grote stad. Wel met een (klein) vliegveld waar net een vliegtuigje klaar staat om op te stijgen. We kijken toe hoe het vliegtuig naar de juiste plek taxiet en vervolgens de lucht in verdwijnt. En dan zoeken we naar alle punten waar we tot nu toe zijn geweest, het meer waar de nachtmarkt is, de route naar ons hotel. Het is net Madurodam, maar dan in het echt.

De tempel zelf is weer heel anders qua stijl dan de tempels die we tot nu toe hebben gezien. Omdat we hier zo dicht bij Myanmar zitten zijn die invloeden goed zichtbaar. Een compleet witte tempel met gouden versieringen. De tempel heeft voor elke dag van de week een eigen altaar waar wierookstokjes voor staan. Zelfs de Boeddha beelden zien er anders uit. De informatie die hier en daar hangt ter toelichting is helaas alleen maar in het Thais, dus we moeten het doen met onze eigen indrukken en conclusies. Achter de tempel zit een koffietentje waar je kunt genieten van het uitzicht onder het genot van een bakje koffie. Daar genieten we van het uitzicht, de koffie, de vrijheid die we hebben tijdens deze toer, het feit dat we nog steeds lekker op reis zijn, heerlijk!

Soort zoekt soort

Als we op ons resort lekker even een spelletje zitten te doen komt er een jongen naar ons toelopen. Of wij misschien weten hoe het slot op de deur werkt. Het blijkt een medelander te zijn en de sloten zijn hier echt brak. Ik loop even mee en na een paar minuten puzzelen kan de deur zowel open als dicht. Het is wel weer eens even lekker om gewoon in het Nederlands te kunnen kletsen over de route en Thailand in het algemeen. ’s Avonds rijden we samen naar de nachtmarkt om daar te eten. Hij doet de route precies andersom en dus kan hij ons informatie geven over wat wij nog moeten rijden en andersom. Met die informatie op zak nemen we de volgende dag afscheid en gaan we ieder weer onze eigen weg. Op naar Pai!