Eilandhoppen – Koh Kood (deel 2)

Koh Kood, Klong Chao waterval, Backpackjunkies

Koh Kood, ook wel Koh Kut genoemd is net als Koh Mak een eiland met maar weinig inwoners (1700) en resorts. In het laagseizoen zijn veel accommodaties zelfs gesloten (mei – september). Je waant je hier echt in het paradijs, witte stranden, strakblauw water, palmbomen, wat wil een mens nog meer? Vandaag gaan we verder met onze verkenningstocht op dit prachtige eiland.

The Old Trees: Sai Yai

Midden op het eiland bevinden zich twee hele oude bomen, de zogenaamde Makka Trees. Deze bomen zijn ergens tussen de 200 en 500 jaar oud. Jarenlang verstopt en alleen maar bereikbaar via een soort jungle weggetjes. Tegenwoordig ligt er een grindpad en moet het te doen zijn om de bomen en verborgen waterval erachter te vinden. In Vietnam tijdens de tour door de Mekong Delta hebben we ook zo’n oude boom gezien en dat was best indrukwekkend. Dus stappen we op ons scootertje en gaan we op zoek naar de bomen.

Op het moment dat het grindpad begint voelt de omgeving echt aan als de jungle. Dus daar rijden we dan met z’n tweetjes over een hobbelweggetje op zoek naar bomen tussen de bomen. De weg is een stuk langer dan we gedacht hadden. Op het moment dat we twijfelen of we niet iets gemist hebben onderweg zien we de bordjes voor de eerste boom, Sai Yai. We rijden zo ver mogelijk door met de scooter, en staan ineens op een doodlopend pad. Dus maar even keren en dan zien we bij de open plek inderdaad iets wat lijkt op een grote boom. Tussen de takken door lopen we verder om de boom van dichtbij te kunnen bewonderen. Het is inderdaad een grote boom, niet alleen heel hoog, maar ook qua omvang. De wortels van de boom zijn zo hoog dat ze boven mij uitsteken en Kenji komt precies tot het topje. Bijzonder om te zien hoe zo’n boom zich door de jaren heen vormt om te blijven bestaan.

Huang Nam Keaw waterval

Als we uitgekeken zijn rijden we verder naar de verborgen waterval aan het einde van dit pad. Het blijft een grappig verschijnsel, het bord met de waarschuwing om een zwemvest te dragen, als je een waterval bezoekt. Ook hier is dat het eerste wat we zien. Het pad naar de waterval toe loopt langs een steile stenen trap. Gelukkig hebben ze hier en daar een touw hangen waar je jezelf aan vast kunt houden, want dit is op sommige stukken echt wel nodig. Als we beneden zijn zien we weinig water en heel veel steen. Dit wordt weer een klim- en klauterpartij om bij de waterval te komen. Ook hier komt niet veel water naar beneden, maar je kunt wel zwemmen, wat welgeteld één iemand aan het doen is.

We zien een stel bovenop de waterval staan en dus klimmen en klauteren we weer terug naar het beginpunt. We vervolgen de weg weer naar boven en zien daar nog een tweede pad lopen. Als je die uit volgt sta je ineens bovenaan de waterval en heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Dat is waarschijnlijk dan weer een voordeel van weinig water, je kunt net iets verder komen.

The Old Trees: Makayuk

Hoog tijd om op zoek te gaan naar de tweede oude boom, Makayuk. We weten waar we moeten zijn, want op weg naar de waterval hebben we de ‘parkeerplek’ al gespot. En dus rijden we daar al stuiterend heen. Deze boom ligt iets verder het bos in en is minstens net zo hoog als de vorige boom. Hij is alleen een stuk minder indrukwekkend. Of misschien beginnen we een beetje moe te worden. We houden het in ieder geval al snel voor gezien.

Klong Yai Kee waterval

Hoewel we ondertussen hebben gemerkt dat de watervallen hier ook niet echt hun naam verdienen pakken we toch de laatste nog even mee. De toegang tot de Klong Yai Kee watervallen is nog steiler dan die bij de vorige waterval. We komen uit op een soort steiger en weer zien we een heleboel rotsen en weinig water. Ondertussen zijn we wel handig geworden in het klimmen en klauteren en al snel staan we bij de waterval zelf. Hier stroomt nog wat water via de rotsen naar beneden, maar je kunt er niet onder staan. Een aantal mensen gebruiken de stenen als een plek om te zonnen of om even yoga te doen. Ook hier is het mogelijk om nog weer helemaal naar boven te lopen, maar daar zien we van af. We hebben genoeg geklommen en geklauterd voor één dag.

Afscheid van zon, zee en strand

Voordat we terug gaan naar Trat en Bangkok genieten we nog één laatste keer van de zonsondergang op het strand. We hebben twee fantastische weken gehad en dit was de perfecte afsluiting van onze tijd in Thailand. Ons visum verloopt bijna en het is tijd om door te reizen naar nieuwe plaatsen en landen. Hier op het strand zakt de zon langzaam in het water. Er rennen twee speelse honden om ons heen. Ouders zijn met kinderen op zoek naar zeesterren en andere schatten uit de zee. Een groepje jongelui speelt een potje beach volleybal. Zo zou elke dag moeten eindigen. We nemen afscheid van Koh Kood, Koh Mak en Koh Chang en bereiden ons voor op de terugweg.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer een update!

Booking.com

2 Reacties op "Eilandhoppen – Koh Kood (deel 2)"

Abonneren op
avatar
Henk Schokker

Toch zie je wel de paden van de watervallen als er wel veel water is, nog best indrukwekkend :p