De laatste etappe – terug naar LA

Los Angeles, LAX, Backpackjunkies

Onze roadtrip zit er alweer bijna op. Rest ons nog de terugreis naar Los Angeles en een aantal dagen om de stad verder te verkennen. Vanuit Santa Cruz rijden we naar Thousand Oaks, een klein stadje vlakbij Los Angeles. Op deze manier hoeven we de laatste dag als we de auto moeten inleveren niet zo ver meer te rijden.

De ‘scenic route’

We willen tijdens deze laatste etappe graag nog genieten van de prachtige natuur hier in Califonië. Als we even zoeken met Google lezen we dat er een mooie route langs de kust loopt die de moeite waard is, Highway 1. Alles is beter dan 6 uur lang één snelweg volgen (Interstate 5), dus we pakken Maps.me erbij om zelf te navigeren. De navigatie-apps blijven namelijk heel hardnekkig verwijzen naar de snelweg. Het duurt niet lang voordat we de stad uit zijn en de snelweg hebben verlaten. We zien hier en daar de oceaan al liggen en het doet ons denken aan de Great Ocean Road in Australië. Hoge kliffen en leuke schattige huisjes waar je ’s ochtends nooit op tijd voor je werk bent, omdat je je weer zit te vergapen aan het uitzicht.

Bron: Wikipedia

Maar als we een half uur rijden op Highway 1 zien we een bord aan de kant van de weg staan. Er is op te lezen dat de weg is afgesloten, weliswaar pas over 20 miles, maar er is geen omleiding. We kijken goed op de kaart en er zit niks anders op dan terug te keren en toch over de snelweg te rijden. De kaart laat zien dat er een nationaal park zit waar geen enkele weg doorheen loopt. We balen, want we zijn nu een uur kwijt voor het omrijden én we hebben geen mooie ‘scenic route‘.

Verkeerde inschatting

Het laatste stuk naar Los Angeles toe rijden we over een vijfbaanssnelweg en is ons roadtrip avontuur echt afgelopen. We leveren de auto netjes in en checken nog even of alles rondom ons ongeluk in Las Vegas is afgehandeld. Dankzij de extra verzekering die we hebben afgesloten is alles al afgehandeld en dus gaan we op weg naar Los Angeles. Vanaf het vliegveld kun je een bus nemen die je afzet bij het dichtstbijzijnde metrostation. Je kunt veel zeggen over LAX, maar dit deel is echt goed geregeld. Of je nu naar de metro wil, je huurauto wil ophalen of naar je hotel wil; er rijden shuttlebusjes af en aan. Ook de prijs van de metro valt mee, want we betalen $ 1.75 (ongeveer € 1,50) per persoon. Daarmee mag je twee uur reizen en overstappen. Onze AirBnB bevindt zich aan de andere kant van de stad en we moeten maar liefst 3 keer overstappen, dus dit is een koopje.

Los Angeles, subway, Backpackjunkies
We gaan van LAX naar Southwest Museum (op de gele lijn)

De hele rit van het vliegveld naar de AirBnB duurt alleen wel erg lang op deze manier. We zijn in totaal bijna 2 uur kwijt aan de hele reis. Onze vlucht naar Colombia vertrekt om half 9 ’s ochtends dus moeten we om half 6 ’s ochtends aanwezig zijn. Dat zou betekenen dat we om half 4 ’s nachts moeten vertrekken en we weten niet eens of de metro zo vroeg al rijdt. We leggen het voor aan onze host en besluiten om ons verblijf één nacht in de korten en de laatste nacht op het vliegveld te slapen. Zo zie je maar weer dat iets op papier er heel handig uit kan zien, maar in de praktijk toch anders kan uitpakken.

Zijn we al in Mexico?

Helaas hebben we door deze perikelen geen tijd meer om het centrum van Los Angeles verder te verkennen. We doen nog een snelle was en verkennen de buurt rondom onze AirBnB. Het valt ons op hoeveel Spaans je ziet en hoort. We hebben het idee dat we al in Mexico belandt zijn zonder een stuk te vliegen. We oefenen alvast het beetje Spaans dat we geleerd hebben, want dat schijnt onmisbaar te zijn als je naar Zuid-Amerika afreist.

Bron: AirBnB

Als we ’s avonds iets te eten zoeken zijn de meeste tentjes al gesloten. En dus eindigen we bij de Subway waar we de afgelopen twee weken overdenken. Wat hebben we ongelooflijk veel gezien en gedaan. Dit deel van de Verenigde Staten heeft ons heel erg verrast! De natuur is prachtig en veranderd met elk stukje rijden. Het smaakt naar meer en we zetten het op ons lijstje van landen/plaatsen waar we ooit nog weer een keer terug willen komen.

Je kunt het beter zelf doen!

Net als bij alle andere vluchten probeer ik online in te checken, zodat we minder lang hoeven te wachten op het vliegveld. In theorie, want meestal sta je uiteindelijk toch in dezelfde rij als niet ingecheckte mensen. Maar wel fijn met het oog op stoelen kiezen. Deze keer wil het echter niet lukken, bij beide maatschappijen niet. Deze vlucht naar Colombia is geboekt door een medewerker van het reisbureau in Australië, omdat we anders niet mochten inchecken voor onze vlucht naar Los Angeles. Dat was al vervelend genoeg, maar nu komt dit er nog bij. De volgende ochtend staan we dus in alle vroegte in de rij voor internationale passagiers en mensen met teveel bagage. Laat bijna iedereen voor ons nou in die laatste categorie vallen. Er worden koffers uitgepakt, weer ingepakt, opnieuw gewogen om toch uiteindelijk bij te betalen. Het schiet voor geen meter op.

Los Angeles, LAX, Backpackjunkies

Als we dan eindelijk aan de beurt zijn hebben we een aardige dame die ooit zelf in Nederland heeft gewoond. En we kunnen zowaar stoelen met extra beenruimte krijgen op de eerste vlucht. Onze bagage wordt direct door gelabeld naar Bogota, maar we moeten in Mexico-Stad wel onze volgende boarding passen ophalen. We hebben in Mexico-Stad maar liefst 12 uur, dus dat moet wel goed komen. Maar wat een gedoe, de volgende keer boek ik onze tickets weer lekker zelf bij een maatschappij waar je wél online kunt inchecken zonder alle extra stress. Wat kan één beslissing toch nog vele gevolgen hebben.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer een update!

Booking.com

Laat als eerste een reactie achter.