3 dagen door de Mekong Delta in Vietnam

Mekong Delta - Uitgelicht - BackPackJunkies

Als je in de buurt van Zuid-Vietnam bent is het een aanrader om in en bij de Mekong Delta te gaan kijken. Een natuurlijke delta van bijna 40.000 km2 waarvan de zijtakken uitmonden in de Zuid-Chinese Zee. Men woont hier op of met het water. Er zijn overal floating markets en alles wordt via het water vervoerd. Het is een totaal andere wereld. Ook wij willen ervaren hoe dit is en we boeken een driedaagse tour, terwijl de meeste mensen voor een ééndaagse tour kiezen. Maar hierdoor zie je veel te weinig, ook met de twee daagse tour. We hebben nog gekeken om zelf wat te regelen. Dit blijkt erg moeilijk te zijn in dit gebied (maar niet onmogelijk).

Dag 1 – Bijen, vissen, bootjes, My Tho, Ben Tre en Can Tho

We vertrekken vanuit Saigon en we worden opgehaald voor ons hotel New Saigon Hotel. De eerste stop is My Tho, zo’n 2,5 uur rijden vanaf ons startpunt. Een zeer hobbelige weg, maar de bus heeft goede vering en ze rijden rustig. Er wordt beloofd dat het op de snelweg beter wordt. Als we na een tijdje vragen waar die snelweg is, dan is het antwoord dat we al een uur op de snelweg rijden. Dus…

Eenmaal in My Tho stappen we op een bootje en varen we een stukje over een rivier van de Mekong Delta. We komen aan bij een eilandje waar ze een bijenboerderij hebben. Heerlijke honing en alles wat met de honing te maken heeft. Ook een hele hoop bijen die overal op gaan zitten. Hierna lopen we door en gaan met een roeibootje een stukje een sloot door. Wel 2 minuten later mogen we er weer uit. We maken een wandeling over dit eiland en zien hoe bewoners leven.

Weer een stukje met de boot en we komen bij een Coconut Candy Workshop uit. Heerlijke snoepjes van kokosnoot. Heel zoet, maar heel natuurlijk en lekker. Dan is het tijd voor de lunch. Met de boot gaan we naar het volgende eiland. We meren aan bij een restaurantje waar ze zogenaamde “Elephant Ear Fish” serveren. Een enorme vis die – net als bijna elk voedsel in Vietnam – gefrituurd wordt. Een apart gezicht, maar het schijnt heel lekker te zijn.

Na de lunch gaan we naar de laatste stop; Tropical Fruit Garden. Een soort boerderij met allerlei soorten Vietnamese vruchten. Onder begeleiding van lokale muziek zitten we te genieten van al het fruit. De één lekker, de ander raken we niet eens aan.

Dan is het tijd om de dag af te sluiten in Can Tho. Een goede, interessante, vermoeiende, energieke, mooie dag.

Lees hier meer over onze eerste dag op deze delta:

Mekong Delta: My Tho – Ben Tre – Can Tho

Dag 2 – Floating market, noodles, fietsen en krokodillen

Al vroeg worden we opgehaald voor weer een dag avontuur in de Mekong Delta. We beginnen met een boottochtje naar een floating market. Je ziet in de verte al heel veel boten liggen met koopwaar. Onderweg komen ook kleine bootjes naar ons toe om koffie en/of thee te verkopen. Ook een verkoper van groente probeert het. Eenmaal in de markt zelf stoppen we en klimmen we aan boord van een boot die ananas verkoopt. En dan geen klein stukje, maar een hele. Heerlijk! Wel buikpijn, maar het is de moeite waard. Het grappige is dat alle boten een lange, hoge stang op hun boot hebben waar de soort waar hangt die ze verkopen. Op die manier kun je van ver zien wat ze verkopen. Ook zien we een heus tankstation op een boot.

Als we weer, flink, verder varen meren we aan bij een Rice Noodle Workshop. Hier laten ze zien hoe ze rijstnoodles maken. Niet alleen voor de toeristen, want zo nu en dan komt er ook een lokale binnen om noodles te kopen. Heel bijzonder om te zien. Eerst worden de rijstkorrels gekookt tot een soort pap. Dan worden ze als ronde pannenkoeken in de zon gelegd om te drogen. Ze zien er dan uit als plastic, zo voelt het ook wel een beetje. Daarna worden de pannenkoeken door een gemaal gehaald om er noodles van de te maken.

We gaan weer een stukje varen en komen uit bij een restaurantje. We kunnen hier kiezen uit niets doen en of we het aandurven om lokale slang, rat of vis te eten OF we gaan een stukje fietsen naar een bijzondere boom. De keuze voor ons is snel gemaakt; waar is die boom?? Even later fietsen we door de jungle! De gids rijdt voorop en het is een leuke rit. Het “fietspad” is beter dan de openbare weg. Als we aankomen bij een soort tempel zien we ook een enorme boom. Deze is al 20 jaar oud en men doet er niets aan.

Eenmaal terug varen we terug naar My Tho waar we in de bus stappen richting Chau Doc. We zijn nu met veel minder dan in de vorige bussen en het is ook een klein busje geworden. Het nadeel van deze busjes is dat deze veel sneller gaan en dat weet de chauffeur ook… Helaas. We hebben ook een andere gids, die veel minder Engels spreekt dan de vorige. Via een ferry komen we aan bij een krokodillen boerderij. Helaas worden deze krokodillen gebruikt voor tasjes en andere kleding. We zijn ook snel uitgekeken. De andere mensen in ons busje zijn Vietnamees en die krijgen veel meer informatie van de gids dan wij, omdat wij geen Vietnamees spreken. We nemen maar een ijskoffie en wachten tot we weer verder gaan.

Als het donker is komen we aan in Chau Doc. Hier zit een soort Kentuky Friend Chicken, dus even weer wat westers. Hier zie je het verschil met China heel erg. Als kinderen ons zien zijn we interessant, maar de ouders zijn duidelijk; doe normaal en ga eten. Fijne mensen die Vietnamezen. Welterusten!

Lees hier meer over deze bijzondere dag:

Mekong Delta: Can Tho – Cai Rang – Long Xuyen – Chau Doc

Dag 3 – Grotten en een pagode, vogels kijken en weer terug naar Saigon

De laatste dag in deze bijzondere omgeving. We beginnen nog vroeger en bij het ontbijt zien we de lokalen van de delta ook wakker worden. De buschauffeur komt er achter dat zijn bus helemaal beklad is met verf. Erg sneu. Toch vertrekken we en we stoppen bij een pagode in een berg die lijkt op een papegaai. Het is een flink stuk omhoog, maar dat mag de pret niet deren. Eenmaal boven ziet het er schitterend uit. Allemaal beelden en de tempel is goed te zien. Eenmaal binnen krijgt de andere heer van ons gezelschap een doek van de monniken om zijn benen te bedekken. Ik krijg die echter niet, bijzonder. We lopen door grotten met beelden van allerlei goden (geen idee welken, want de gids spreekt nog altijd geen Engels) naar de tempel. Het uitzicht is enorm mooi en de tempel ook.

Eenmaal terug bij de bus is de chauffeur druk bezig met het schrobben van de bus en het lukt hem aardig. Er is niets meer te zien van de witte verf. We zetten koers naar Tra Su Bird Santuary om met stille bootjes naar vogels te kijken. De bootjes zijn alleen niet zo stil en we scheuren over het water. Ergens worden we er uit gezet en worden we in kleinere, stille bootjes gezet. Overal hoor je vogels, maar je ziet ze bijna niet. We zien 1 witte vogel die vast zit, maar we kunnen helaas niets doen. Het is wel erg leuk om door de mangrove te varen met deze stilte.

Mekong Delta: Chau Doc – Tra Su – Saigon

En dan dit het er weer op! We rijden met het busje naar My Tho om met andere groepen in een grote bus naar Saigon te gaan. We rijden over de tolwegen terug, wat een stuk ontspannender is. We vallen allebei een beetje in slaap. Rond half 7 worden we vlakbij ons vorige hotel afgezet. Op naar onze eerste AirBnb ervaring. Maar echt veel genieten we er niet van, want we vallen bij het zien van een bed in slaap. Heerlijk dromen over een geweldige ervaring in een wereld wat bijna als fata morgana kan worden omschreven.

Hier een indruk van de Mekong Delta in beeld:

Vind je dit leuk? Pin het!