De Transmongolië Express

Een lang gekoesterde droom van velen en de ultieme manier om door Rusland, Mongolië en China te reizen: de Transmongolië Express. Deze treinreis van maar liefst 9000 kilometer kun je op verschillende manieren afleggen. Als je in een keer doorreist ben je binnen een week door alle drie de landen. Maar wil je stops maken, dan doe je er zo twee tot drie week over.

Wij kozen voor de optie om van Moskou naar Irkutsk te reizen, van Irkutst naar Ulaanbataar en van Ulaanbataar naar Datong. Het laatste stukje van Datong naar Beijing voelde meer als een binnenlandse treinreis, maar was officieel het einde van onze Transmongolië Express.

Transmongolië of Transsiberië Express

Er bestaat nogal wat verwarring over de naam van deze treinreis. De Transmongolië Express is niet hetzelfde als de Transsiberië Express. De route van beide treinreizen is verschillend. De Transsiberië Express gaat van Moskou naar Vladivostok. De Transmongolië Express gaat van Moskou naar Beijing. En dan heb je nog een derde mogelijkheid, de Transmantsjoerije Express. Deze gaat van via Harbin naar Beijing.

Zoek dus van tevoren goed uit wat je precies wilt zien als je kiest voor één van deze routes. Wij wilden heel graag Mongolië meepakken en kwamen dus automatisch uit bij de Transmongolië Express. Maar de Transsiberië Express kan weer heel interessant zijn als je door wilt reizen naar bijvoorbeeld Japan. En wil je juist meer zien van China, dan past de Transmantsjoerije Express weer beter bij je. Het eerste deel is voor alle drie de routes gelijk.

En wil je de route dan nog verlengen, dan kun je ervoor kiezen om niet in Moskou maar in St. Petersburg te starten.

De Transmongolië Express in beeld

Wat moet je allemaal regelen?

Je hebt verschillende mogelijkheden om de treinkaartjes voor het traject te regelen. Er zijn reisorganisaties die een compleet pakket afleveren waardoor je verder zelf niets meer hoeft te regelen. Maar je kunt er ook voor kiezen om losse treinkaartjes te kopen en zo zelf je reis samen te stellen. Ook een combinatie is mogelijk. Wij hebben een vergelijking gemaakt tussen de kosten en de moeite van het zelf regelen en uiteindelijk voor een bouwstenen pakket gekozen, waarbij we onderdelen zelf hebben geregeld.

Naast de treinkaartjes heb je te maken de verschillende visa die je nodig hebt. Voor alle drie de landen geldt dat je een visum moet aanvragen. Voor Rusland en China komen daar aardig wat aanvullende eisen bij kijken. Zo moet je voor Rusland een verklaring van je zorgverzekering meesturen en voor China moet je een compleet reisplan indienen. Ook voor de visa geldt dat je dit zelf kunt regelen, maar je kunt dit ook uitbesteden. Zeker als je niet in de buurt van de randstad woont kan dit interessant zijn.

Denk ook goed na over je proviand. In de trein is vaak een restauratiewagen aanwezig, maar het is ook handig om zelf wat eten mee te nemen. In de trein is een heetwatertap (een samovar) aanwezig, waarmee je eenvoudig havermout kunt maken of bijvoorbeeld noedels. Onderweg kun je op de verschillende stationnetjes ook het één en ander aanschaffen.

Alles over de Transmongolië Express

Een onmisbare bron van inspiratie, zeker als je zelf het één en ander wilt gaan regelen, is de website Seat 61. Je vindt hier niet alleen de treintijden, maar ook inhoudelijke informatie over alle treinen die er op dit traject rijden. Zo krijg je alvast een impressie van de trein en weet je waar je rekening mee moet houden. Ook lees je hoe de tickets verdeelt zijn over de coupés. Zo weet je bij het boeken waar je voor moet kiezen. Wij hadden in de eerste trein allebei een bovenbed, wat lastiger is dan twee bedden boven elkaar aan één kant. Stel dat je benedenburen niet willen delen, dan ben je overdag dus aangewezen op de restauratie of de gang.

Zodra je aan boord van de trein bent is het handig om op zoek te gaan naar de tijdstabellen die aangegeven waar de trein gaat stoppen en hoe lang de pauze is. In onze eerste trein hadden we dit al snel in de gaten en konden we regelmatig even de benen strekken. Soms heb je wel een uur of langer de tijd en kun je het desbetreffende stadje gaan verkennen. In de tweede trein konden we deze informatie niet goed vinden en dan wordt het toch wat spannender om de trein uit te gaan. De medewerkers op de trein spraken verrassend weinig Engels.

Het leven in de trein is een wereld op zich. Ons eerste traject duurde maar liefst vier dagen. Op zo’n moment is het fijn om lekker comfortabele kleding aan te hebben. De lokale bevolking doet dit ook, zij gebruiken de trein onder andere voor woon-werkverkeer. Je kunt de coupé afsluiten en je daar omkleden. De toiletten zijn niet heel ruim en je hebt niet echt de ruimte om daar je spullen goed kwijt te kunnen. Even snel je tanden poetsen gaat prima, maar verwacht er ook niet meer van.

Beste reistijd

Denk goed na over de periode die je wilt gaan reizen. Zelf vertrokken wij begin september, wat al tegen het einde van het seizoen was. Toen wij aankwamen in Irkutsk hoorden we al verhalen dat het in Mongolië al erg koud was en dat je niet kon slapen zonder het vuur ’s nachts aan te houden. Het was in Irkutsk toen zo’n 20 graden, dus we namen dit met een korreltje zout. ’s Ochtends om 5 uur kwamen we aan in Ulaanbataar en het was wel wat fris. We hadden een auto met chauffeur richting Terelj National Park en tegen de tijd dat we aankwamen was de temperatuur gezakt tot onder nul. Overdag was het prima te doen en scheen de zon, maar ’s avonds was het erg koud. Vooral heel fijn als je toch nog even naar het toilet moest, een stenen gebouwtje zonder verwarming.

Mongolië in september: een stralend zonnetje, maar toch gemeen koud

De periode van mei tot en met september is de beste reistijd voor een reis per Transmongolië Express. In het voor- en najaar is het niet te warm. De winter, het voor- en najaar zijn wat minder toeristisch dan de warmere zomermaanden juli en augustus. Mocht je van de sneeuw houden, dan is het natuurlijk ook een aanrader om juist in de wintermaanden de Transmongolië Express te nemen. De treinen rijden het hele jaar door.  

Mevo Reizen

Toen wij ons gingen oriënteren op de Transmongolië Express zijn we naar de vakantiebeurs in Utrecht gegaan. Er stonden verschillende partijen die de reis aanboden en we zijn met allemaal in gesprek gegaan. De beleving bij Mevo Reizen was zo goed en persoonlijk, dat we daar contact me hebben gezocht. We wilden niet de hele reis van A tot Z laten regelen, maar wel een groot deel. Bij Mevo bieden ze een Transmongolië backpackers startpakket aan. Hiermee krijg je alle treintickets voor het gehele traject. De overnachtingen kun je dan zelf regelen. Wij hebben ervoor gekozen om de eerste overnachtingen in Moskou ook bij Mevo te boeken in verband met de visumaanvraag. Daarnaast hebben we een bouwsteen toegevoegd om in Mongolië in een yurt te overnachten.

Tijdens het hele traject hebben wij duidelijk aan kunnen geven wat onze wensen waren. We kregen van Mevo een planning en konden op deze manier snel bijsturen als we het toch anders wilden hebben. Onderweg konden we de treintickets voor het volgende traject op makkelijk te bereiken plekken afhalen en hoefden we geen ingewikkelde trajecten te volgen om verder te kunnen reizen. Via Mevo hebben we ook het bedrijf gevonden wat al onze visa voor dit traject geregeld heeft. De persoonlijke touch, de ervaring en kennis en het gemak heeft ervoor gezorgd dat wij een supertoffe treinreis hebben gehad.

Planning en kosten

Wij hebben ervoor gekozen om het stuk van Moskou naar Irkutsk zonder stops te doen. Dat betekent dat je maar liefst vier dagen in de trein zit. Het hele traject hebben wij in 16 dagen afgelegd. Daarbij hebben we twee overnachtingen in Irkutsk gehad en twee overnachtingen in Terelj National Park. Ook in Datong hadden we twee overnachtingen voordat we verder reisden naar Beijing.

Het pakket van Mevo bevatte alle treintickets, de overnachtingen in Moskou en de bouwsteen voor Terelj National Park. In totaal waren we € 839,- per persoon kwijt voor dit deel van de reis. Via booking.com hebben we de overnachtingen in Irkutsk en Datong geregeld. De kosten hiervan komen ongeveer op de € 50,- uit. Wij sliepen in een 2e klas coupé voor het grootste deel van de reis. Dit zijn prijzen uit 2016 en kunnen nu anders zijn.

Het aanvragen van alle visa

Al eerder schreven we een blog over het aanvragen van onze visa voor de Transmongolië Express. Wij hebben ervoor gekozen om dit te laten doen, we hadden geen zin in verschillende dagtripjes naar alle ambassades. Vooral voor China nam dit ons veel werk uit handen, omdat het benodigde reisplan door Mevo geleverd werd.

De eerste visa zijn binnen!

Met de Transmongolië Express komen we door drie landen waar we een visum voor nodig hebben, namelijk Rusland, Mongolië en China. Nu kun je al deze visa zelf gaan regelen en op en neer gaan vliegen naar de verschillende ambassades. Op zich prima te doen als je ergens in het midden van Nederland woont. Voor ons worden het al gauw enkele dagen die we kwijt zijn met op en neer rijden. Via Mevo werd ons aangeboden om de visa te laten regelen via Global Visa Services in Oosterhout. Je betaald een bedrag per visum wat ze voor je aanvragen, maar dan ...
Verder Lezen

Foto’s

Transmongolië overlevingspakket

Reis je met de Transmongolië Express, dan ben je al snel een week of twee onderweg zonder stops en zeker drie week met een aantal stops. Het is handig om een aantal zaken mee te nemen als je dit traject gaat afleggen. Dit moet je in ieder geval meenemen:

  • oploskoffie
  • thee
  • havermout/brinta
  • noedels
  • kant-en-klare pasta’s
  • cup-a-soup
  • snoepjes/koekjes
  • ontbijtkoek/mueslirepen
  • bifi-worstjes
  • water
  • plastic beker en bord
  • lepel, vork en mes (of een combinatie)
  • contant geld (je hebt voor het hele traject verschillende valuta nodig)
  • natte doekjes/schoonmaakdoekjes/babydoekjes
  • comfortabele kleren
  • spelletjes
  • muziek
  • puzzelboekjes
  • leesboek/e-reader
  • video’s/netflix/videoland
  • opladers/powerbanks
  • fototoestel/filmcamera

Onze belevenissen in de Transmongolië Express

De Transmongolië Express: een belevenis om nooit te vergeten

Van tevoren waren onze verwachtingen hooggespannen. En we zijn absoluut niet teleurgesteld, dit traject is een belevenis om nooit te vergeten! Dagen in je eigen wereldje alles voorbij zien glijden, de landschappen die veranderen en de mensen die mee veranderen. Het contact met de lokale bevolking die constant wisselt tijdens je reis. De gesprekken die je voert met mede reisgenoten. Stuk voor stuk maken ze de Transmongolië Express tot één van de mooiste treinreizen van de wereld.

Staat de Transmongolië Express ook op jouw lijstje? Heb je de reis al gemaakt, wat is je dan het meeste bijgebleven? Deel vooral ook al je tips over welke stops je wel of niet moet maken, wat je wel of niet moet meenemen en wat je verder maar kunt bedenken.

Vind je dit leuk? Pin het!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op