Onze 6 grootste reisblunders

Als je voor een lange periode op reis gaat zijn er ook dingen die niet helemaal gaan zoals je gedacht of gepland had. Het doet niets af aan je reis en vaak zijn het situaties waar je achteraf om kunt lachen. Hoewel dat op het moment dat zoiets gebeurd meestal niet het geval is en het huilen je nader staat dan het lachen. Tijdens onze 16 maanden durende wereldreis hebben we een aantal blunders gemaakt waar we veel van hebben geleerd. In deze blog een overzicht van onze grootste reisblunders.

1. E-Reader vergeten

In onze voorbereidingen hebben we goed gezocht naar een kleine en lichte e-reader die ook achtergrondverlichting had. We hebben een heel zooi Lonely Planets erop gezet en heel veel leesboeken. Je sleept je niet meer helemaal suf met een verzameling zware boeken die als ze uit zijn weer omgeruild moeten worden. De optie met achtergrondverlichting vonden we heel belangrijk, zodat je ook in het donker kunt lezen, bijvoorbeeld voor het slapen gaan. Na lang onderzoek kozen we voor de Kobo Glo HD, tegenwoordig niet meer leverbaar, maar vergelijkbaar met de Kobo Aura Edition 2.

Op de dag van vertrek moesten we vroeg op, onze vlucht naar Moskou vertrok om 10.00 uur ’s ochtends. Nou woonden wij een eindje van Schiphol af en met de eis om minstens 2 uur van tevoren aanwezig te zijn moet je dan op tijd vertrekken. Onze backpacks stonden helemaal klaar en voor we het weten waren we op Schiphol, ingecheckt en wel. Nog even snel een kop koffie met het afscheidscomité en op naar de gate. Op het moment dat we onze laptops en andere elektrische apparaten uit onze tas moeten halen missen we iets. Waar is onze e-reader gebleven? We zoeken snel alles door, maar hij zit echt niet in onze tassen. En dan realiseren we ons dat de e-reader hoogstwaarschijnlijk nog onder één van onze kussens ligt. Thuis. Waar we het komende jaar en misschien wel langer niet zullen zijn.

We hebben uiteindelijk in Moskou een vervangende e-reader kunnen vinden. De rest van onze reis hebben we steeds voor vertrek nog geroepen: waar is de e-reader?

2. Verkeerde locatie

In sommige steden konden we niet echt goedkope hostels of hotels vinden. De eerste keer dat we hier tegenaan liepen was in Hong Kong. Een mooi moment om eens verder te kijken en AirBnB te proberen. Via de website gingen we op zoek naar een leuk appartementje voor de kleine week dat we in Hong Kong zouden zijn. Nou krijg je bij AirBnB resultaten te zien op basis van een kaart. Elke keer als je verschuift wordt het aanbod aangepast. Ook de AirBnB waren vrij prijzig, maar uiteindelijk vonden we een leuk appartement voor een leuke prijs.

Als we China bijna verlaten gaan we toch maar eens uitzoeken hoe we van het vliegveld in Hong Kong bij de geboekte AirBnB kunnen komen. Op dat moment komen we er achter dat onze AirBnB helemaal niet in Hong Kong ligt, maar in de stad ernaast: Shenzhen. Op zich geen probleem, alleen ligt deze stad in China. Het land wat we net gaan verlaten, omdat ons visum bijna verloopt. En we hebben geen tijd om in Hong Kong eerst weer een nieuw visum aan te vragen, zodat we wel naar de AirBnB kunnen. Er zit niks anders op dan de AirBnB te annuleren en iets anders te zoeken.

Dubbelcheck dus altijd de locatie voordat je een boeking maakt bij AirBnB! En kies bij voorkeur ook een AirBnB met flexibele annuleringsvoorwaarden. Zo voorkom je dat je een hoop geld kwijt bent aan iets waar je geen gebruikt van maakt.

3. Tijdzones

Tijdens onze reis zijn we door veel verschillende landen gereisd en we hebben daarbij ook heel wat tijdzones doorkruist. Om hier op een makkelijke manier mee om te gaan hadden we op onze telefoons altijd een dubbele klok. Eentje met de tijd van het huidige land en eentje met de tijd van het volgende land. Met de Transmongolië Express doorkruisten we op één traject de meeste tijdzones. In Azië zelf is het verschil tussen de landen niet zo heel groot, het scheelde meestal maar een uur. Het grootste tijdsverschil was met de oversteek van Maleisië naar Sri Lanka en dit was slechts 3,5 uur.

Maar bij het verlaten van Australië naar de Verenigde Staten ging het toch fout. We kozen voor een rechtstreekse vlucht, omdat het prijsverschil met de overstapvluchten klein was. We vertrokken ’s ochtends rond een uur of 10 en kwamen de volgende ochtend om 6 uur aan. Totdat ik nog eens goed naar ons ticket keek. Er stond helemaal geen plusje of iets dergelijks bij dat aangeeft dat het om een volgende dag gaat. We kijken nog eens goed naar de tijdzones en komen tot de eenvoudige conclusie dat we terug in de tijd gaan. We hebben dus een nacht te kort geboekt. Door onze volgende blunder (4. Uitreisbewijs) hadden we ook geen tijd meer om snel iets te regelen.

Op het vliegveld in Los Angeles lopen we naar de hotels die naast het vliegveld liggen. Morgen moeten we hier namelijk onze huurauto ophalen. Het wordt een hele dure nacht. Let dus goed op bij het doorkruisen van tijdzones en ga er niet simpelweg van uit dat je later aankomt dan je vertrekt.

4. Uitreisbewijs

Voor veel landen geldt dat ze graag een uitreisbewijs willen zien op het moment dat je het land binnenkomt. Omdat wij op de bonnefooi reizen en geen vastgelegd plan hebben is dit soms wel een probleem. Gelukkig zijn er allerlei manieren om toch iets te kunnen aantonen als dit echt verplicht is. Zo wisten we bijvoorbeeld dat hier om gevraagd kon worden als je naar Thailand reist en dus hadden we een uitreisbewijs geregeld. Ook voor Sri Lanka is dit een vereiste, maar daar hadden we al een vlucht geboekt. Zo zijn we door heel Azië getrokken zonder ooit problemen te hebben met betrekking tot een uitreisbewijs.

Vanuit Australië gaan we naar de Verenigde Staten. We maken dit besluit nogal halsoverkop en enkele dagen later gaat er al een betaalbare vlucht. We boeken deze en maken direct onze ESTA in orde. Bij het inchecken wordt er gevraagd of we een ESTA hebben en opgelucht kunnen we deze laten zien. Maar dan wil de bewuste medewerkster ook een uitreisbewijs zien. Deze hebben we (nog) niet, maar ons plan voor deze reis is heel concreet. We hebben een auto gehuurd voor twee weken en de route die we willen rijden kunnen we ook laten zien. Maar deze dame weigert mee te werken, er is geen uitreisbewijs en dus mogen we niet mee. Ze stuurt ons naar het dichtstbijzijnde reisbureau om een ticket te gaan boeken.

Redelijk overdonderd en enigszins onder tijdsdruk durven we het niet aan om zelf iets te boeken via Skyscanner, omdat we niet weten of we alles op tijd binnen hebben. En dus boeken we een veel te duur ticket via het reisbureau met een onmogelijke overstap. Iets wat we op voorhand nooit zouden doen. Check dus goed voordat je op reis gaat of er een uitreisbewijs nodig is en zorg ervoor dat je altijd iets kunt laten zien.

P.S. Bij een zoektocht op Internet is gebleken dat je geen uitreisbewijs nodig hebt voor Amerika. Het ligt er dus ook aan wie je treft aan zo’n balie. Toen we vanuit Colombia terug vliegen naar Amerika is er niet gevraagd om een uitreisbewijs.

5. Talen

Hier in Nederland word je op de middelbare school helemaal doodgegooid met talen. Bijna iedereen spreekt wel Engels en daarnaast nog een woordje Frans of Duits. Dus gingen wij op reis met het idee dat je met Engels als tweede taal een heel eind komt. Al in China bleek dat dit dus niet het geval is, want de meeste mensen spraken geen woord Engels. En als dan ook de achterliggende gebarentaal anders is, sta je heel vaak in een taalbarrière waarin wij geen Chinees spraken en zij geen Engels. Gelukkig kom je tegenwoordig een heel eind met apps, zoals Google Translate, maar ook hier geldt voorbereiding is het halve werk.

Ook in andere landen in Azië spraken de mensen lang niet altijd Engels. Gelukkig waren de mensen hier iets geduldiger en inventiever, waarschijnlijk omdat ze meer gewend zijn aan toeristen en backpackers. Als je langer in een land blijft pik je vanzelf wel wat woorden en zinnen op waarmee je het jezelf een stuk makkelijker maakt. Maar achteraf hadden we hier wel iets meer in kunnen investeren door zinnetjes en woorden te leren die je vaak nodig hebt. Hoe kom ik bij het busstation? Waar is de supermarkt? Ik wil graag … eten/drinken.

In voorbereiding op onze reis naar Zuid-Amerika hebben we Duolingo geïnstalleerd om Spaans te leren, zodat we niet weer in een talen wirwar terecht zouden komen. En hoewel je hiermee in korte tijd een basis leert waarmee je in ieder geval een menu kunt lezen, is niet voldoende om gesprekken te voeren. Ook in Colombia spraken er weinig mensen Engels en dan maakt het reizen een stuk moeilijker.

Over het algemeen wordt het gewaardeerd als je zelf de moeite neemt om de lokale taal te spreken. En zorg altijd dat je een vertaalapp of een briefje met woorden/zinnen bij je hebt.

6. Opgelicht door de taxi-chauffeur

Een van de meeste gehoorde oplichtingsverhalen is de taxi-chauffeur. Je vraagt hoeveel een rit moet kosten en als je er dan bent blijkt het bedrag drie keer zo hoog te liggen. Of je wordt compleet ergens anders afgezet. Of er wordt met de meter gesjoemeld.

We hadden genoeg van dit soort verhalen gelezen om op onze hoede te zijn. Vaak kozen we daarom ook voor Uber of Grab, omdat je dan van tevoren al een prijs te zien krijgt. Was dit niet mogelijk, dan lazen we van tevoren welke taxi maatschappij goed stond aangeschreven en waar je rekening mee moest houden. Hier en daar hebben we wel wat issues gehad, zoals aan het einde van de rit dubbel te moeten betalen. Maar toen we voet bij stuk hielden was het ook opgelost. We hebben ongetwijfeld hier en daar iets meer betaald dan gebruikelijk, maar zolang dit een euro of twee is doen we daar niet moeilijk over.

Onze vlucht van de Verenigde Staten naar Colombia had een vervelend lange overstap in Mexico-stad. Nadat we dus een hele poos door Mexico-Stad hadden gelopen vlogen we om half twee ’s nachts verder. In alle vroegte kwamen we aan op het vliegveld in Colombia. We waren moe, hadden het koud en wilden gewoon slapen. Na wat onderzoek over de taxi’s besloten we te gaan voor diegene die het beste stond aangeschreven. We kozen bewust voor een taxi op de meter en we konden de meter ook zien, maar toch liep die schrikbarend hoog op. Voor het ritje hebben we uiteindelijk minstens 4 keer zoveel betaald als dat gebruikelijk is. Waar het fout is gegaan weten we niet, maar dat je een makkelijk doelwit bent als je zo moe bent is duidelijk.

Fouten maken hoort erbij

Hoe goed je jezelf ook voorbereid, er zullen altijd onverwachte dingen op je pad komen. Fouten maken is menselijk en geen reis is foutenvrij. Het belangrijkste is hoe je met je fouten omgaat en dat je fouten je reis niet verpesten. Op het moment zelf is het heel vervelend als er iets fout gaat, maar later zul je er echt om kunnen lachen. Hoewel wij nog steeds niet echt kunnen lachen om reisblunder vier, omdat het ons veel geld heeft gekost. Maar goed, wie weet komt dat ooit nog.

Nu we weer terug zijn hebben we twee e-readers en kunnen we allebei tegelijkertijd lezen, dat is een leuke bonus. En als we weer op reis gaan bereiden we ons beter voor, zodat we de taal een beetje spreken en begrijpen. We gaan er niet meer blindelings van uit dat je altijd later aankomt dan dat je vertrekt en dubbelchecken alles. Wat ook helpt is dat we pas een beslissing maken voor een hostel/hotel/Airbnb als we allebei tevreden zijn. Eerst zoeken we naar iets wat we leuk vinden en dan kijken we direct waar het ligt, of er openbaar vervoer in de buurt komt en meer van dat soort zaken. Ook kiezen we altijd voor een optie met flexibele annuleringsvoorwaarden, just in case.

Wat zijn jouw grootste reisblunders? Wat heb je er van geleerd en wat neem je mee voor je volgende reis?

Vind je dit leuk? Pin het!

11 Reacties op "Onze 6 grootste reisblunders"

avatar
  Subscribe
Abonneren op
Hip on Trip

Ik herken er wel een paar. Zeker dat opgelicht worden in de taxi houd je nooit helemaal tegen. En ach, van je blunders leer je, toch?

Marie-Lise (Reislustig.be)

Oh, allemaal zeer herkenbaar. En zoals ook anderen hier al geschreven heb: je kan er alleen maar uit leren. Dat van de USA en dat uitreisbewijs is wel serieus balen, eigenlijk.

Debbie

tja blunders, hebben we die niet allemaal haha, aan sommige kan ik niet meer terug aan denken, andere kan ik gelukkig om lachen!

Davina

Veel bekende verhalen! Zoals de ligging van het hotel (“10 minuten van het strand” mag je bij veel hotelbeschrijvingen met een korreltje zout nemen heb ik geleerd) of een te dure taxirit. Maar ach, je leert er uit en de volgende keer valt er wel weer iets anders voor 😉

Roger

Haha, leuk om niet alleen de ‘mooi weer’ verhalen te lezen. Denk dat iedereen die met regelmaat reist wel een kleine bloemlezing kan houden.

Lizzie | Globalizious

Ochneee dat is echt goed balen!! Je leert er iig van voor n volgende reis, hopelijk hebben jullie achteraf om de meeste kunnen lachen.. maar op t moment zelf is t niet grappig!

Femke

Fouten maken hoort er zeker bij. En daar leer je weer van. Die taalbarriere heb ik ook ervaren in Zuid Amerika. Hadden we net het Portugees (basis) een beetje onder de knie, gingen we door naar Bolivia en moesten we weer helemaal opnieuw beginnen in het Spaans. Vermoeiend haha! We hadden zo’n boekje bij ons, Point it, met allerlei plaatjes. Af en toe heel handig als je iets duidelijk wilt maken!

Janet | thatonetime

Haha dit kan iedereen overkomen toch. Zo was ik een aantal jaar geleden in Stockholm voor een citytrip van een paar dagen. Toen ik hierna weer op het vliegveld stond kon ik niet inchecken. Bleek dat ik een ticket had geboekt voor 10 april i.p.v. 10 maart. Een maand te laat. Het was dezelfde dag en dezelfde tijd alleen in een andere maand. Oeps. Ik kon dit nog omboeken maar ik was een paar honderd euro armer.